FORMANNSKAPET i Kristiansand vedtok i forrige uke å utrede tunnel under rullebanen på Kjevik. Politikerne handlet stikk i strid med anbefalingene fra rådmann, teknisk direktør og lufthavnledelsen. Likevel mener vi de folkevalgte gjorde rett. Kommunens administrasjon og Avinor har advart mot at en tunnel kan føre til setninger i rullebanen, og at flyplassen kan få problemer med å bli teknisk godkjent. Det kan bety at Kjevik mister trafikk og reduseres til en regionflyplass. Slike skrekkvisjoner har ikke mye for seg. Eksperter har uttalt at det er teknisk mulig å bygge tunnel uten at rullebanen svekkes. Dermed kan det til slutt koke ned til et spørsmål om pris. I lys av dette er det fornuftig at politikerne tar seg tid til å utrede grundig et tunnelalternativ. FOR BEBOERNE på Hamresanden er formannskapets vedtak en foreløpig seier. Det har vært heftige protester mot å legge en ny vei langs sjø og elv rundt sørenden av rullebanen. Beboerne mener en vei vil ødelegge strendene på Hamresanden og breddene av Topdalselva.Vi ser klart at en vei i dagen kan føre til betydelige inngrep i naturen. Ny vei krever utfylling i elva, og det vil endre elvestrømmen. For å hindre erosjon er det foreslått å steinlegge deler av stranden på Hamresanden. Det kan få alvorlige konsekvenser for fugle— og planteliv, og forringe Hamresanden som rekreasjonsområde og turistmål. DEN NORDLIGE broløsningen over Topdalselva og tunnel under rullebanen fremstår som den miljømessig beste løsningen. Da er det helt riktig av politikerne å forlange en utredning. Den planlagte utbyggingen av Kjevik er etterlengtet, men den må ikke presse fram en hasteløsning når det gjelder veiforbindelsen. Kristiansand liker å fremstille seg som miljøbyen. Da er det om å gjøre å finne en veiløsning som gjør minst mulig skade på natur og miljø. Blir det til slutt et spørsmål om pris, handler det om hvor mye byen er villig til å betale. Da Oddernestunnelen ble planlagt, var kort miljøtunnel et alternativ. Politikerne valgte lang tunnel. Det er det ingen som angrer på i dag, selv om den ble mye dyrere.