Dramatiske karakteristikker pleier ikke være mangelvare fra finansfolket, tvert i mot. Men når også seriøse, faglig solide observatører på utsiden av selve markedet begynner å snakke om det alvorligste krakket siden 1929, er det grunn til å lytte.

Til nå er det finanssektoren generelt og USAs spesielt som har fått gjennomgå mest. Men de siste par dagene har vi sett klare tegn til at raset har spredd seg til den globale industrisektoren, energi medregnet. Frykten er at hele verden går inn i en nedgangsperiode hvor etterspørselen etter råvarer, handels— og industriprodukter samt transporttjenester reduseres. At vi havner i en ond sirkel som det vil ta år å bryte.

Foreløpig kan vi bare observere det som skjer. Sørlandske aksjeinvestorer blør, det samme gjør de få sørlandsselskapene som er notert på Oslo Børs. På kort sikt påvirker ikke det selskapenes arbeidshverdag, men over tid betyr det problemer med å skaffe investormidler – og dermed grunnlag for låneopptak – til nye prosjekter. Det er dårlig nytt for en rekke innovative selskaper og mennesker i vår landsdel som har vært flinke til å dra i gang ny, kapitalkrevende og arbeidsplasskapende virksomhet de siste årene.

At oljeprisen raser, er egentlig positivt for de fleste land utenom Norge og burde strengt tatt hilses velkommen. Men med ståsted på Sørlandet kan vi ikke fri oss for en nagende, liten uro: Faller prisen for lavt, kan det tenkes at kundene begynner å kansellere inngåtte kontrakter med de store boreteknologibedriftene og deres kolleger innen oljeservicebransjen. Det ville i så fall være et slag midt i solar plexus på det som er blitt hele landsdelens viktigste drivkraft og vekstfaktor.

Ellers er det bare å skalke lukene og seile rolig videre. Jobbene forsvinner ikke, renten skvetter ikke til himmels og de norske bankene velter ikke over natten. Og skulle det stramme seg til for alvor, lever vi fortsatt i et av verdens rikeste land. Vi har et godt utbygd, offentlig sikkerhetsnett som strekker seg fra Norges Bank og Statens banksikringsfond til det lokale Nav-kontoret.