KLIMAET ER BLITT et brennhett tema. For én uke siden la FNs klimapanel fram sin nye rapport. Den er alarmerende lesning. Verden står overfor en alvorlig klimakrise, dersom ikke utslippene av klimagasser reduseres betydelig. Selv om kulden har kommet denne uken, har vinteren hittil vært den varmeste noen gang i Europa. Menneskeskapte og forurensende utslipp er i ferd med å endre klimaet på kloden. Å bremse den ødeleggende utviklingen er et felles ansvar — både lokalt, nasjonalt og globalt. Vi er inne i et valgår. Selv om det dreier seg om et lokalvalg, bør klima og forurensning bli et tema i valgkampen. Ikke minst i Kristiansand, der Kvadraturen holder på å kveles av biltrafikk. Vi forventer at politikerne flagger tydelig hva de vil. For det går ikke an å jobbe for å begrense bilbruk i sentrum, samtidig som det legges til rette for det stikk motsatte. Slik mister politikerne troverdighet i miljøspørsmål. ET UTTALT MÅL for miljøbyen Kristiansand er å begrense bruken av bil i Kvadraturen. Utviklingen har gått en helt annen retning. Biltrafikken har økt ekstremt. Det er en villet politikk. Gatenettet i Kvadraturen er ikke dimensjonert for å ta imot alle bilene, og vil heller aldri bli det. Byens kjerne vil alltid være én kvadratkilometer, med de begrensninger det har.Nå planlegges et gigantisk parkeringshus under Torvet med inn- og utkjøring fra Festningsgaten og Vestre Strandgate, der kapasiteten allerede er sprengt. I et valgår må vi kunne kreve at politikerne sier klart fra om hvordan de vil løse trafikkproblemene byen har. DET ER INVESTERT millioner av kroner i bussmetroen for å få folk til å velge buss fremfor privatbil. Mye er også gjort for å tilrettelegge for myke trafikanter og stimulere til økt sykkelbruk. Det er likevel ikke nok. Selv om busstilbudet er blitt bedre, er hyppigere avganger og lavere billettpriser nødvendig. Kanskje bør også gratis buss vurderes. Trolig må politikerne legge restriksjoner på bruk av privatbil gjennom nye avgifter, men da må de samtidig bruke penger på et kollektivtilbud som gjør buss til et reelt alternativ for byens innbyggere.