Derfor er den kommunale kemneren et av de viktigste virkemidlene. I Fædrelandsvennen 9. mars hevder skattedirektør Hans Christian Holte at kampen best vinnes med et sentralisert statlig byråkrati. Norges kemner— og kommuneøkonomers forbund (NKK) mener derimot at arbeidsgiverkontroll og annen innsats vil svekkes om staten overtar.

Effektiv arbeidsgiverkontroll

Skattedirektøren prøver å sette dagens system i et dårlig lys. Han peker på 11 enkeltkommuner som ikke gjennomførte kontroll i fjor, og en håndfull kommuner med færre kontroller enn staten ønsker. Det han ikke nevner, er at mer enn 99,5 prosent av alle arbeidstagere jobber i kommuner med god og effektiv arbeidsgiverkontroll. I 2014 gjennomførte de lokale skatteoppkreverne over 10.000 kontroller over hele landet, mer enn 40 arbeidsgivere hver eneste arbeidsdag. Skattedirektørens bilde av et stort problem med manglende kontroll er altså basert på selektiv bruk av tall.

Regjeringen vil fjerne den lokale tilstedeværelsen på mer enn 250 steder i landet vårt. Da forsvinner kunnskap og oversikt over lokale forhold. Sammen med stor fysisk avstand og lange reiseveier må da kontrollene i større grad basere seg på de oppgavene som er innlevert, og de opplysningene som allerede finnes i ulike registre. I dag kombinerer de lokale skatteoppkreverne disse tallene med den faktiske lokalkunnskapen om arbeidsgiverne i sin kommune. Vi ser det som registrene ikke viser! Arbeidsgivere som driver helt svart, som ikke leverer oppgaver eller registrerer seg i enhetsregisteret eller arbeidstakerregisteret, vil slippe lettere unna fra en statlig enhet som forgjeves leter etter manglende kontrollopplysninger.

Betydelig effektivitetstap

Økte avstander og lengre reiseveier gir også et betydelig effektivitetstap. Med en statliggjøring vil mange årsverk bli brukt til å sitte i bilen — på vei til arbeidsgivere langt fra det regionale kontoret. Skatteetaten er selv klar over dette, og forslår at bemanningen i de tre nordligste fylkene etter en statliggjøring må økes for å kompensere for ressurstapet. Men det er ikke bare i Nord-Norge vi har store avstander. Etaten og regjeringen undervurderer hvilken tidskostnad økt reising medfører. Nærheten er en av de viktigste årsakene til at dagens, lokale organisering er så effektiv og oppnår så gode resultater.

Skattedirektøren hevder Stortinget må velge mellom gammeldags distriktspolitikk eller en moderne skatteinnkreving og arbeidsgiverkontroll. Dette er tom retorikk. NKK er ikke opptatt av distriktspolitikk. Vi brenner for faget vårt, og vi ser hver eneste dag at lokalkunnskap og lokal organisering bidrar til mindre svart arbeid, og en effektiv skatteinnkreving med resultater i verdensklasse. Vi har tillit til at Stortinget vil se at faglige argumenter taler mot regjeringens ønske om statliggjøring.