Den gode læreren er en hedersbetegnelse som alltid har vært viktig for elevenes læring i skolen. Å være lærer for barn i grunnskolen er en kunstart som fortjener stort fokus og høy status.

Profesjonsutdanninger

Organiseringen av høyere utdanning i Norge de siste 20 åra har vært preget av at tidligere målrettede profesjonsutdanninger i Lærerhøgskoler, Sykepleiehøgskoler, Ingeniørhøgskoler, m.v. nå er en integrert del av stadig større høyskoler og universitet.

Undertegnede kjenner ikke fra innsiden alle våre høyskoler og universitet, men vet at i alle fall enkelte steder er lærerutdanningen nærmest usynliggjort i det interne hierarki på universitetet. Flere fakultet bidrar med sine fag inn i utdanningen av lærere, men lærerutdanningen som sådan er ikke gitt vesentlig synlighet og autoritet.

Vitenskapelige tidsskrift

Jaget i universitets— og høyskolesektoren etter å få fram doktorgradsstudenter og publiserte artikler i vitenskapelige tidsskrift kan kanskje være i ferd med å fjerne fokus fra det helt avgjørende arbeidet med å utdanne dyktige lærere som kan fylle oppgavene i vår moderne grunnskole. Mange vil mene at det ikke er noen motsetning mellom akademiseringen av utdanningssystemet og det å utdanne lærer for grunnskolen, men kanskje er tiden inne til at ledelsen ved våre universiteter og høyskoler sammen med Utdanningsdirektorat, departement og statsråd spør seg selv om utviklingen fremmer fokus på den gode læreren.

Undertegnede er sterkt i tvil.

Kanskje er noe av hemmeligheten bak suksessen i Sogn og Fjordane at de fortsatt har en dedikert lærerutdanning i sin spissede høgskole..?