Bruduljene mellom Kristiansand havn KF og Fjord Line er jo langt fra over. Senere i år skal Kristiansand tingrett bestemme hvor mye havnen må betale rederiet for den ulovlige utestengningen i 2009. Og uansett utfall i tingretten, skulle det forundre oss om ikke saken ankes videre.

Uavhengig av rettsprosessen, fikk som kjent Fjord Line nok av Kristiansand havns opptreden og besluttet heller å seile fra Langesund til Danmark med sine to nye cruiseferjer. Dermed gikk Sørlandet, med sitt tradisjonelt tette forhold til utenlandsferjer, glipp av et kapasitetsøkende og prispressende tilbud.

Det var og er leit. Og når vi i disse dager observerer at Fjord Line satser enda friskere – men altså ikke hos oss – blir det ytterligere leit.

Rederiet planlegger nå å etablere en ferjerute mellom Sandefjord og Strømstad i Sverige, i direkte konkurranse med Color Lines for tiden fire daglige avganger på samme strekning. Fjord Line skal sette inn skipet Bergensfjord, som i dag betjener ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals.

Vi kjenner igjen tonen fra Kristiansand havn.

Dagens Næringsliv omtalte nysatsingen tidligere denne uken, og brakte da noen heller avmålte kommentarer fra Sandefjords havnefogd. Han trengte tid til å vurdere praktiske forhold rundt Fjord Lines ønske om å benytte samme kaianlegg som Color Line, pluss at Fjord Lines ønskede tidspunkter for ankomst og avgang bød på utfordringer.

Vi kjenner igjen tonen fra Kristiansand havn. Nye kunder mottas ikke akkurat med trompetfanfarer og jubelrop. Derfor skal det bli interessant å følge med på hva som skjer i Sandefjord havn, hvor man garantert har studert dommene i tvisten mellom Fjord Line og Kristiansand havn KF. Som vi husker, var både ting— og lagmannsrett sterkt kritiske til havnens konkurransehemmende og lovstridige utestengning av én aktør.

Vi registrerer i samme åndedrag at Color Line har vedtatt en bot på 142 millioner kroner fra Eftas overvåkingsorgan Esa, riktignok fulgt av utsagn om at bakgrunnen var en vurdering av tidsbruk og prosesskostnader, ikke skyld. Men faktum er at boten ble ilagt rederiet for misbruk av markedsposisjon, konkret gjennom en avtale om enerett i Strømstad havn.

Vi regner med at Esas begrunnelse studeres nøye i hele havne-Norge. Synd den ikke forelå før 2009.