Ferjefri E39 er alle vestlendinger vel unt. Og kanskje er det et godt tegn også for oss sørlendinger at regjeringen vil bruke 150 milliarder kroner på tunneler og broer mellom Stavanger og Trondheim. For det er riktig som optimistene sier, at denne satsingen viser hvor viktig veibygging har blitt for denne regjeringen.

Men de intervjuene som ble gitt om dette torsdag kveld var ikke oppløftende. For da regien ble lagt på lanseringen av denne nyheten, var ikke regjeringens fokus på strekningen Kristiansand-Stavanger. Overhodet ikke. Selv om prosjektet formelt sett heter "Ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim".

"Vi starter her i Rogaland", sa Sp-leder Liv Signe Navarsete — tydelig stolt, som NRKs reporter kommenterte - da hun presenterte nyheten om milliardsatsingen. Og det som fulgte levnet ingen tvil om at det var nordover hun så for seg den videre satsingen. Ikke mot Kristiansand.

Kravet fra landsdelen må være fire felt mellom Kristiansand og Stavanger

Og for å understreke poenget la hun til:

"Dette vil binde sammen Bergen, Haugesund og Stavanger til én vekstkraftig region. Dette skal også i fremtiden være gullkysten". Verdiskapningen langs Sørlandskysten kvalifiserer altså ikke til dette begrepet.

Næringsminister Trond Giske, som var med på ferjeturen, hadde samme perspektiv.

"Dette er kanskje det aller beste vi kan gjøre for næringslivet på Vestlandet", sa han.

Det er sikkert riktig. Men hvor blir det av vår del av strekningen?

Vidar Udjus, politisk redaktør.

Riktignok forsikret Navarsete samme kveld overfor vår avis at også Kristiansand-Stavanger skal få penger til bedre vei. Men hva betyr det at strekningen mellom Kristiansand og Stavanger skal "rustes opp til god standard"? Det høres ikke velig oppmuntrende ut. Det gjør heller ikke stortingsrepresentant Freddy de Ruiter når han spår at "alle landsdeler kommer til å bli sånn passe fornøyde" med regjeringens forslag til Nasjonal transportplan.Passe tilfredshet er rett og slett ikke godt nok for oss som bor her og som lever hver dag med en vei som krever en personskade eller dødsfall hver 14 dag.

Når regjeringen først varsler en historisk satsing på bygging av trygg og god vei i NTP, kan vi ikke nøye oss med en oppgradert tofelts E39. Heller ikke en trefelts. Kravet fra landsdelen må være fire felt mellom Kristiansand og Stavanger. Alt annet er dømt til å bli mellomløsninger.