Nærmere to uker har gått siden den tragiske ulykken i Kisumu i Kenya. En minibuss med elever og lærere fra Kvadraturen skolesenter ble påkjørt. En elev mistet livet og flere andre ble skadet.

I dagene som har gått siden ulykken har gradvis flere opplysninger kommet fram. Men i takt med mer kunnskap melder også stadig flere spørsmål seg. Dette er spørsmål som er vanskelige for alle involverte, men som likevel må stilles og besvares så godt som mulig.

Derfor er det bra at Vest-Agder fylkeskommune og Fylkesmannen nå setter ned en granskningsgruppe. Denne skal klarlegge selve hendelsesforløpet, det organisatoriske rundt reisen og komme med anbefalinger til hva som eventuelt bør endres ved fremtidige reiser. Konklusjonene skal foreligge innen tre uker.

Både de pårørende, andre elever, skolens ansatte og resten av samfunnet har nå et stort informasjonsbehov. Derfor er det å håpe at granskningen blir grundig. Blant de ubehagelige, men viktige, spørsmålene som må besvares, er hvorfor det ikke ble leid inn en lokal sjåfør som bedre kunne tolket trafikkbildet, samt hvorfor man fylte opp minibussen med flere passasjerer enn den var sertifisert for.

Ulykken i Kenya har vist oss hvor sårbare skolereiser kan være.

Parallelt med arbeidet den norske granskingsgruppen skal gjennomføre, jobber kenyansk politi videre med å kartlegge hendelsesforløpet. Dette vil også være en viktig prosess. Vi tar for gitt at alle involverte aktører fra norsk side sørger for at de opplysninger som kenyansk politi måtte ha behov for, vil bli skaffet til veie. Undersøkelsene i Kisumu og her hjemme vil forhåpentligvis utfylle hverandre og samlet gi et bilde av alle omstendighetene rundt ulykken.

Hvert år drar mange skoleelever på tur i skolens regi, langt ned på ungdomstrinnet er dette nå et vanlig fenomen. Heldigvis går disse turene som regel bra. Men ulykken i Kenya har vist oss hvor sårbare slike reiser kan være. Og den viser hvor stort ansvar den enkelte skole og lærer påtar seg når man drar av gårde med elever.

Alle elever som deltar på reiser i skolens regi har krav på at den enkelte skole gjør alt den kan for å ivareta den enkelte elevs trygghet.