Som kjent har Fjord Line klaget Havna inn for EFTAS overvåkingsorgan, ESA, grunnet Havnas krav om helårs gods— og passasjertrafikk. At ESA bruker lang tid på saksbehandlingen betyr i praksis at Fjord Line presses til å gi opp sin kamp for kun sommerbasert passasjertrafikk, konkret med hurtigferja «Fjord Cat.»

Vi har sympati for Kristiansand Havns ambisjon om å skaffe Color Line konkurranse. Samtidig registrerer vi at de eneste kjente interessentene Havna har til nå, er Svein Olaf Olsens prosjekt Thy Ferries og et annet prosjekt som den arbeidsledige, danske bussjåføren Jens Bonde står bak. Initiativ og innsats til tross, tror vi dessverre ikke de kommer i mål i dagens finansklima. Resultatet blir da lett at Havnas konkurranseambisjoner slår tilbake; ingen andre vil drive gods- og passasjertrafikk på helårsbasis, med den konsekvens at Color Line utilsiktet blir helårs monopolist.

Skjønt «utilsiktet:» Troen på Havnas ønske om konkurranse lider uvegerlig under uttalelsen som havnedirektørens sjef, Havnestyrets leder Terje Frigstad, kom med i oktober 2008: «Åpner vi for kun sommerdrift, torpederer vi for et selskap som har investert for én milliard i ny båt. Det er ganske tøft å dolke Color Line i ryggen nå,» sa han.

Konkurranse og økt sommerkapasitet på strekningen Kristiansand – Nord-Jylland skaper større trafikk enn én aktør får til alene. Det er bra for forbrukerne i Norge og andre land, og det gir arbeidsplasser. Vi mener dessuten at Color Line, med sitt markedsmaskineri og flotte «Superspeed,» må kunne tåle at en mindre konkurrent tillates å seile kun om sommeren.

Det grunnleggende problemet ligger i manglende trafikkgrunnlag i vintersesongen. Da blir det også galt å kreve at flere skip skal seile mer eller mindre tomme fram og tilbake over Skagerrak. Skipstrafikk er blant de største kildene til utslipp av klimagasser og det er vi nødt til å tenke på i dag.

Kristiansand Havn må slippe Fjord Line til med sommerseilinger.