”Sørlandet kompetansesenter foreslås nedlagt! ”

Fædrelandsvennens budskap kommer som lyn fra klar himmel: Midtlyngutvalget har foreslått å legge ned Sørlandet kompetansesenter. Jan Giskedal Johannessen, regionleder i Norsk Forbund for Utviklingshemmede, forteller om kompetansesenterets betydning for sønnen på 10 år. Han har Downs syndrom og har i følge faren vært helt avhengig av den hjelpen kompetansesenteret har bidratt med. Peter Arnesen er sjefpsykolog og bringer de ansattes bekymring for brukerne til torgs. Hører vi stemmene til en doven far som ikke vil reise til Bergen og en tillitsvalgt som i kampen for arbeidsplassene skyver brukerne foran seg? Eller har de rett i at Midtlyngutvalget mangler gode argumenter for å legge ned Sørlandet kompetansesenter?

Jeg jobber som lærer ved Samfundets skole i Kristiansand. I dette innlegget vil jeg vise hvordan Sørlandet kompetansesenter (SKS) spiller en rolle i utviklingen av matematikkundervisningen og forebygging av matematikkvansker på Samfundets skole. Jeg vil også vise hvordan kompetansesenterets nettverk ”Matematikk i Agder” er på vei ut av startblokkene, innstilt på å bidra til en langsiktig utvikling av matematikkundervisningen i Agder. På denne bakgrunn vil jeg oppfordre beslutningstakerne til å utøve besinnelsens kunst og la senteret leve!

I NOU 2009:18 oppsummerer Midtlyngutvalget blant annet 5 utfordringer med spesialundervisningen i norsk skole, og svarer med å beskrive en ønsket situasjon. For eksempel kjennetegnes norsk skole ved at vi kommer sent i gang med tiltak. Utvalget ønsker å stimulere til tidlig innsats og forebygging av problemene. Det er også en utfordring at mange elever får enetimer og segregeres gjennom spesialundervisningen. Utvalget erkjenner at inkluderende og differensierte opplegg er veien å gå.

I Agder kjenner jeg ingen andre institusjoner som ivaretar disse to perspektivene bedre enn Sørlandet kompetansesenter og deres forum for matematikkmestring. Kan denne kompetansen puttes i en pott og smøres tynt ut over Sørøst-Norge? Vi snakker om et lite fagmiljø på omtrent fire stillinger. Lønningene deres kan fordeles på PPT-rådgivere fra Lindesnes til Lillehammer, men sannsynligvis fordamper viktig innsikt i bestrebelsen på å flytte ressurser fra Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped) til Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (PPT). Etter min oppfatning blir den store utfordringen i Midtlyngutvalgets innstilling skjult bak en veldig god idé: Å bygge et statlig kompetansesenter for PPT, samt styrke PP-tjenesten slik at den kan jobbe tettere sammen med skolene. Problemet er at Midtlyngutvalgets mandat forutsetter at pengene må hentes fra andre steder. Derfor foreslår Midtlyngutvalget å flytte 100 millioner kroner fra Statped til PPT.

Samfundets skole har inngått en samarbeidsavtale med Sørlandet kompetansesenter. SKS sitter på kompetanse som verken UiA eller PPT har rendyrket: Hva kjennetegner de elevene som av ulike årsaker sliter med matematikkfaget? Hvordan snur vi vansker til mestring? Alene og sammen med UiA arrangerer kompetansesenteret seminarer hvor lærere, PPT mfl. får anledning til å møtes sammen med spesialister på ulike områder. På et slikt seminar ble vi på Samfundets skole nyssgjerrige på om det finnes kritiske punkter i barns matematikkutvikling. Sammen med SKS ønsker vi å utforske dette, slik at vi gjennom den ordinære undervisningen kan jobbe bevisst med de kritiske punktene for å forebygge vansker. Vi jobber videre ut fra hypotesen om at det er viktig med solid forståelse på disse områdene for å unngå vansker etter hvert som barna kommer oppover i klassene.

Vi får også verdifull hjelp til å jobbe med tidlig avdekking av problemer. Hvordan kan vi bruke kartleggingsverktøy på en konstruktiv måte, uten at vi går over i et testregime som virker ødeleggende på læringen? Hva gjør vi når vi er bekymret for en elev? NOU 2009:18 hevder at Statped opererer fjernt fra praksisfeltet (s.114). Jeg deler ikke den oppfatningen. Tvert imot møter vi et senter vi kan ringe til, skrive til og besøke. Vi blir møtt med interesse og opplever at rådgiverne lytter til våre utfordringer og hjelper oss videre uten at de trer sin forståelse ned over hodet på oss. Samarbeidsavtalen innebærer også at rådgiverne er til stede når vi arrangerer samlinger for våre matematikklærere. SKS er i praksisfeltet!

I regi av SKS er prosjektet ”Matematikk i Agder” (MiA) opprettet. MiA skal være et bindeledd mellom alle som vil bidra til å skape god matematikkundervisning. Nettsiden www.matematikkiagder.no er opprettet for å synliggjøre kompetansen som finnes i Agder., Samtidig blir det etablert nettverk hvor lærere sammen kan dele erfaringer og få ideer.

For meg er ”Matematikk i Agder” den beste veien å gå for å ta vare på og utvikle nettverkene og kompetansen som finnes i Agder. En nedleggelse av Sørlandet kompetansesenter vil bety at matematikkmiljøet på Sørlandet mister en mulighet vi trenger akkurat nå. ”Matematikk i Agder” kan ikke administreres fra Oslo eller Bergen. Nettverk bygges ikke over natten. Jeg håper stortingspolitikerne ser at dette ikke bare handler om å flytte ressurser, men at mye mer skylles ut med badevannet.

Sørlandet kompetansesenter arbeider både med matematikkvansker og forebyggende arbeid. Jeg opplever at PPT først kommer på banen når problemene eksisterer. Selv om Midtlyngutvalget ønsker å endre dette, kan jeg vanskelig se for meg at PPT kan utvikle seg til den langsiktige samarbeidspartneren skolene trenger for å jobbe forebyggende innenfor matematikk. Samarbeidet mellom Samfundets skole og SKS har et langsiktig perspektiv og er inngått i forvissning om at SKS i fremtiden vil spille en viktig rolle for barn og pedagoger i Agder og Telemark. Men det var før Midtlyngutvalgets innstilling…

Jeg håper politikerne besinner seg, så vi får anledning til fortsette arbeidet. For uten Sørlandet kompetansesenter stanser dette!