Vi mennesker har lært å utnytte sjøveien og de ressursene havet gir oss. Men det er ikke uten risiko, for naturkreftene kan være brutale mot de som ferdes til sjøs.

Norges første fyrlys ble tent på Lindesnes (bildet) i 1656. Da var dette et avansert sikkerhetssystem — med signaler i lysets hastighet fra en klynge av 30 talglys som brant i toppen av et treetasjes tårn.

Sterk sjøfartsnasjon

Det er mange grunner til at Norge i dag er en stor og sterk sjøfartsnasjon. Pionérene bak de første fyrstasjonene kan definitivt ta sin del av æren. En god og sikker infrastruktur er avgjørende for et sterkt næringsliv, også til sjøs.

Flere hundre år etter at det første fyret kom på plass, ser vi nå en rivende utvikling i kunnskap, teknologi og innovasjon på området. I dag har vi topp moderne fyr, satellitter og annen digital infrastruktur for navigasjon.

Målet om en bedre, enklere og tryggere ferdsel på havet har derimot ikke endret seg siden det første lyset ble tent på Lindesnes for 360 år siden.

På rett kurs

Regjeringen la nylig frem stortingsmeldingen «På rett kurs», hvor vi beskriver hvordan vi skal legge til rette for en trygg skipsfart og sikre at vi skjermer både mennesker og miljø for eventuelle skader om uhellet likevel skjer.

Vi må ta de riktige valgene, ta i bruk det riktige utstyret og lage de riktige strategiene om Norge skal fortsette å være en stor og sterk sjøfartsnasjon i fremtiden.

21. juni la jeg ut på tur langs kysten. Jeg skal erfare og høre om hva det vil si å ferdes og jobbe til sjøs i Norge. Er infrastrukturen og rammebetingelsene gode nok langs transportåren mange kaller Norges riksvei nr. 1? Som samferdselsminister er dette mitt ansvar. Jeg har satt av åtte hele dager til turen. Jeg rekker selvsagt ikke å seile hele den lange kystlinjen vår, men planlegger intenst for å få med meg så mye som mulig. Kanskje sees vi ved et fyr nær deg. Jeg gleder meg.