vidar udjus1.JPG

Frps håp er at velgerne skal belønne det partiet som vil gi mest penger til bygging av ny E39. Frps frykt er at velgerne skal tro at de summene Frp vil bevilge, er urealistiske.Derfor handler Ketil Solvik-Olsens resonnementer rundt bygging av vei egentlig om Handlingsregelen. For det er den som har befestet inntrykket i Norge om at vi ikke kan bruke mer til vei enn det regjeringen har foreslått. Av frykt for press i økonomien.

Men Frp har flere, gode argumenter på dette området. Først og fremst fordi dagens måte å bygge veier på åpenbart ikke har vært god nok. Men også fordi Handlingsregelen er et spørsmål om tolkning. Og det er ikke gitt at den nåværende tolkningen er den eneste rette.

For det kan i høyeste grad stilles spørsmål ved om det er riktig at bygging av vindmøller ikke fører til press i økonomien, mens tilsvarende summer til bygging av vei gjør det. Det kan også stilles spørsmål ved om dagens regjering følger opp de retningslinjene som egentlig lå til grunn for Handlingsregelen. Nemlig at oljepengene skulle brukes til vekstfremmende skatte— og avgiftsreduksjoner og investeringer i samferdsel og kompetanse.

Frps modell med å opprette et eget, uavhengig selskap som skal sørge for veiutbygging, er dessuten ikke veldig langt unna den modell som Sigbjørn Johnsen og Mads Sandmann foreslo, den gang de begge var forhenværende Ap-statsråder. Dessverre har Johnsen vært taus om dette etter at han igjen kom i posisjon til å gjøre noe med det.

Frp knytter stor prestisje til sin veimodell. Ikke bare fordi den skal gi bedre fremkommelighet og færre ulykker. Men fordi den kan fjerne stempelet som bajas-parti. Både Solvik-Olsen og hans meningsfeller på den moderate fløyen i Frp vet godt at partiet ennå oppfattes som "harry" i store velgergrupper. Partiets største bekymring er ikke de prosentene som sier de vil stemme Frp, men den store andelen som sier de ikke kan tenke seg å stemme Frp, under noen omstendighet.

Klarer Frp i regjering å sørge for at langt flere veier bygges langt raskere, uten at økonomien går av skaftet, håper partiet på økt velvilje. Også blant velgere som ikke er opptatt av vei.