At Arne Birekland som utbyggingssjef ved vegvesenet i Vest-Agder kan føle behov for å tenke høyt om alternativ finansiering for veiutbyggingen på Agder, har vi en viss forståelse for. Han står daglig overfor gapet mellom de enorme utbyggingsbehov og de manglende midler. Man kan bli frustret over mindre. Det som virkelig er egnet til hakeslepp er at Rolf Terje Klungland, som folk i Vest-Agder har valgt inn på Stortinget for å ivareta deres interesser jubler ved tanken om en ny avgift på veien gjennom Agder.— Tanken til Birkeland er så interessant at de bør drøftes videre, sier Klungland.Det bør den alldeles ikke. Den bør for alltid forbli med å være en tanke som er ytret under et seminar i Grimstad. Det er den ulykksalige kombinasjonen mellom kreativt byråkrati og politisk galskap som har gitt oss de mest urimelig avgifter i dette landet. Klungland burde heller på strak arm ha lovet at både han og resten av Agderbenken vil sette liv og lemmer inn for å forhindre at utbyggingssjefens høyttenkning noen kan kommer til realisering.Dersom man tenker seg at det - mot all fornuft - skulle bli innført en avgift på en eller halvannen krone pr. kilometer for ferdsel på E 18 eller E 39, vil det legge en kald og kvelende hånd over all aktivitet i landsdelen. Både for privatpersoner og næringsliv vil det ha ødeleggende virkningrt. En reise tur-retur Kristiansand-Arendal og vice versa får i verste fall en prislapp på rundt 200 kroner bare i avgifter. Det er reinspikka galskap.I løpet av de siste årene ha man i økende grad sett på kommunene langs stamveien på Agder som felles bolig- og arbeidsområder. Det gjelder Lister-regonen, og et økende antall kommuner rundt så vel Kristiansand som Arendal. Arbeidspendling over lengre distanser vil ikke være mulig dersom vi får en veiavgift som legger beslag på en ikke ubetydelig del av inntekten. Og hvem vil betale 260 eller i veste fall 390 kroner for å kjøre gjennom Agder - fra Telemark til Rogaland eller i motsatt retning? Fra næringslivshold er det laget kalkykler over hvor mye ekstra det koster å kjøre gjennom Agder i form av tidstap, slitsje og eksta drivstofforbruk på grunn av dårlig veistandard. Så skal man på toppen av dette velte en ekstra veiavgift. Ikke rart om noen ser rødt.Av avisreferatet går det fram at utbyggingssjefen under møtet i Grimstad skal ha argumentert med at en avgift på en eller halvannne krone pr. kilometer ikke er så ille, ettersom bilistene får 3.20 i godtgjørelse fra arbeidsgiver. Det må være et argument av den typen som bør framføres med høy røst og mange geberder. For av den totale trafikkmengde på E 18 og E 39 i Agder er det nok et liten andel som berettiger til dekning fra arbeidsgiver. Og hva med alle de andre.Det er tragisk at vei og bil så til de grader et blitt et avgiftsobjekt. Rundt 40 milliarder betaler landets bilister rett i statskassa. Det er i massevis mer enn nok, om vi ikke i tillegg skal få forslag om 100 prosent brukerfinansiering av veien. Vi tar det for gitt at tanken møter massiv motstand - både fra skatte- og avgiftstyngede privatpersoner og interesseorganisasjoner.