Det er bare ergerlig for vanlig kunder. Hvis man skal ha enten en bankremisse, hvis man skal ha utenlandsk pass eller ha sperret sitt MasterCard, fordi noen har haket kontoen, er det ikke enkelt å få hjelp.

Hvis man kommer ned i Nordea bank, skal man trekke en kølapp. Man får valget «har avtale» eller «har ikke avtale». Man trykker på «har ikke avtale», og på lappen står der «Få en avtale». Til stor irritasjon skulle der telefonsamtaler til kundeservice for å ordne opp i MasterCard-saken, fordi kundebehandleren manglet innsikt og autoritet. Det er bestemt ikke gratis å tale med kundeservice over telefon. Bankremissen ble ordnet av Spareskillingsbanken, som heldigvis har en gammeldags måte å håndtere kunder. Nå tenker du kanskje, at man bare kan oppsi sin konto i Nordea. Det er feil, for det koster 100 kroner. Der finnes et vilt antall konti, hvor der står mindre enn 10 kroner på i Norge, fordi det er dyrt å avslutte disse. Man burde tro, at det er i bankenes interesse å lukke disse konti med nesten ingen penger, fordi de skal oppgi disse til myndighetene hvert år av skattehensyn. Bankene bør være interessert i mindre og unødvendig byråkrati.

Et annet problem kan være elektronisk innsending av selvangivelse og omsetningsoppgaver. Man er tvunget til å levere dette på altinn.no. Hvis man ikke behersker data, er man avhengig av å engasjere hjelp til dette. Det kan gjelde enkeltpersonforetak med svært liten omsetning eller ingen, hvor man fortsatt står hos skatteetaten som næringsdrivende.

Å skifte fastlege skulle være enkelt på Internettet. Problemet er bare, at det stort sett er umulig å skifte til en mer populær lege. Man kan dog ved å betale 95 kroner i gebyr på leger.no for å få sms om, hvis en bestemt lege blir ledig. Den digitale fastlegeordningen er feilslått, fordi det er nærmest umulig å få ønsket fastlege, hvis legen er litt populær. Det kan aldri kalles fritt å velge, når ønsket valg aldri skjer.