I 2007 la regjeringen fram en strategi som skulle sikre rekruttering av førskolelærere i barnehagene. Det ble ingen suksess. Etter to år manglet det 1 245 flere førskolelærere enn da strategien ble lansert. Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er behov for nesten 4 000 nye førskolelærere i norske barnehager.

Regjeringens sterke satsing på å oppfylle løftet om full barnehagedekning har åpenbart gått på bekostning av kvaliteten. Utdanningen av førskolelærere er blitt hengende etter. Og det blir vanskelig å fullføre barnehagereformen før førskolelærerne som mangler, er på plass.

Utdanningsforbundet krever nå sammen med Fagforbundet et kompetanseløft for ansatte i barnehagene. I et brev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) foreslår de to organisasjonene at det innføres et krav om minimumskompetanse som tilsvarer at halvparten av staben har førskolelærerutdanning. Det betinger mange nye førskolelærere, men også betydelig innsats på etter— og videreutdanning.

Barn oppholder seg i barnehage mange timer hver dag. Da er det viktig at de får et aktivitetstilbud som er utviklende for hver enkelt. Kvalifisert personell er en forutsetning for å få dette til. Titusener av barn har en barnehagehverdag uten førskolelærere, og konsekvensen er at de små ikke får det tilbudet de har krav på.

Et økende antall barn har det vanskelig hjemme. At barnehageansatte tidlig melder fra om barn som ikke har det bra, er av avgjørende betydning. Da kan forebyggende tiltak settes inn på et tidlig tidspunkt.

I lys av dette er det et tankekors at en svært liten prosentdel av bekymringsmeldingene til barnevernet kommer fra barnehager. Manglende kompetanse blant ansatte i barnehager kan være noe av forklaringen på at antallet bekymringsmeldinger er så lavt, fordi de er usikre på hvordan de skal forholde seg i denne type saker.