Heller ikke i løpet av de neste fem årene vil det bli bygget et nytt og tidsmessig terminalbygg på Kjevik. Dermed må passasjerene fortsatt belage seg på å gå ut i regn og blest for å komme til og fra flyene som trafikkerer landsdelens eneste flyplass. Og charterpassasjerer som ankommer lørdager, må inntil videre vente i brakker for at ikke køen skal snirkle seg ut på flyoppstillingsplassen.

Kanselleringen av planene om et nytt terminalbygg er nok et resultat av Avinors systematiske neglisjering av Kjevik. Det statlige selskapet som er satt til å styre utvikingen av de fleste flyplassene her i landet, har gjennom mange år sett på flyplassen her sør som en salderingspost. Til tross for at Kjevik – i motsetning til mange andre – i flere år har levert overskudd til sin eier.

Planene om et nytt tårn og investeringene i forhold til et nytt ventilasjonssystem, lysanlegg og brannøvingsfelt på Kjevik er vel og bra, men blir for smuler å regne i forhold til de budsjetter Avinor disponerer. De neste fem årene skal selskapet investere hele 13 milliarder kroner ved norske flyplasser. Da er det uforståelig at man ikke finner penger til et nytt terminalbygg på Kjevik.

Flyplassen langs Topdalsfjorden lekker i dag passasjerer til ikke-Avinor-eide Torp. Tidligere anslag har indikert at om lag 100.000 passasjerer fra vår landsdel hvert år heller tar bilen til Torp i stedet for flybussen til Kjevik. Frem til denne flyplassen får en omfattende oppgradering vil denne utvikingen etter all sannsynlighet fortsette, med tilhørende tapte inntekter for Avinor.

Tidligere har det vært diskutert hvorvidt Kjevik bør overtas av lokale og regionale eiere. Slik Torps tilfelle viser, kan slike eiere ha større forståelse for hvilke tilbud landsdelen trenger. Etter at det høyst påkrevde terminalbygget nok en gang er utsatt på ubestemt tid, er dette en diskusjon som igjen bør på dagsorden.