DET ER DUKET for en tøff kamp om hva som skal prioriteres innen samferdsel når den rødgrønne regjeringen i dag samles til den avgjørende konferansen om neste års statsbudsjett. SV krever mest til jernbanen, mens Senterpartiet vil prioritere veibygging høyest.

I Sp er det en utbredt oppfatning at det må satses tungt på veibygging og veivedlikehold. Partiets samferdselspolitiske talskvinne, Jenny Klinge, uttalte i Dagsavisen i går at det er uaktuelt for Sp å godta lavere påplussing til vei enn jernbane. SV mener på sin side at klimaforliket på Stortinget legger klare føringer for å satse mer på jernbane enn vei.

Om det blir SV eller Sp som går seirende ut av den interne dragkampen i regjeringen, vet vi ikke ennå. Men vi vet at begge har en god sak, for både jernbanen og veisektoren trenger mer midler til både nye investeringer og vedlikehold.

VÅRE POLITIKERE trekker gjerne fram toget i debatten om klimatrusselen og miljøvennlig transport. Men når det kommer til økte bevilgninger for å få jernbanen på sporet igjen, har den ene regjeringen etter den andre sviktet. Eksempelvis er det på turen Oslo-Bergen 21 kortere og lengre strekninger hvor toget må kjøre med sterkt redusert hastighet.

Norge bruker mindre enn halvparten per innbygger på jernbane sammenlignet med hva Sverige gjør. Der norske myndigheter langt på vei sultefôrer jernbanen, satser svenskene store beløp på både nyinvesteringer og vedlikehold. Så SV har gode argumenter for at det må satses mer på jernbanen.

Men argumentene er minst like gode for å løfte veibevilgningene. Standarden på norske veier er mange steder under enhver kritikk. Det er stort behov for å bygge nytt, og etterslepet på vedlikehold er enormt. Dessuten viser en fersk oversikt fra Vegdirektoratet at nesten 542 veistrekninger er utsatt for rasfare.

FOR SP ER DET åpenbart så maktpåliggende å få gjennomslag for en sterkere veisatsing at partiet åpner for å bruke mer oljepenger. Finanspolitisk talsmann Per Olaf Lundteigen mener at det tåler norsk økonomi. For statsminister Jens Stoltenberg blir oppgaven å finne fram til et kompromiss alle de tre regjeringspartiene kan leve med. Men selv i et budsjett for et valgår vil bruk av flere oljemilliarder sitte langt inne.