Komiteen blir under besøket orientert både om vei— og jernbaneproblemene i landsdelen, om satsningen på bredbånd, om it-næringen, utviklingen av havneforholdene i Kristiansand og ønsket om bedre flyforbindelser med utlandet, men mest om vei og trafikksikkerhet. Komiteen vil selv under bussturen fra Farsund via Lyngdal til Mandal kjøre på den delen av E 39 som i løpet av de siste årene har vært minst påkostet. Ganske spesielt strekningen fra Osestad til Vigeland, hvor det i løpet av de siste årene har vært en del alvorlige trafikkulykker og behovet for omfattende investeringer har vært etterlyst både av de fylkeskommunale og kommunale myndigheter. Mens det i dag foreligger konkrete planer for en omfattende utbygging av E 39 over Kvinesheia og veien mellom Lyngdal og Farsund, med to nye bomstasjoner som settes i drift fra 1. januar 2003, savner vi konkrete utspill om hva som skal skje med stamveien videre fra Lyngdal mot Mandal og Kristiansand. I løpet av de siste årene er det foretatt utbedringer langs Skagestadvannet øst for Mandal. Små kosmetiske forbedringer som selvfølgelig teller, men som fortoner seg som dråper i havet mot det behovet for omlegging som er til stede på en strekning hvor trafikken er stor og stadig økende. Det er viktig at komiteen selv får oppleve dette, samtidig som den blir orientert av fylkesordfører og lokal ekspertise. Hvis man skal unngå nye alvorlige ulykker i årene som kommer, må det satses på en langt bedre veistandard. Og det må skje raskt. Under et opphold på trafikkstasjonen i Mandal blir komiteen orientert om trafikksikkerheten langs E 39 innen Vest-Agder fylke, ikke minst i forhold til den nullvisjonen som Stortinget har vedtatt når det gjelder trafikkulykker. Hvis vi skal gjøre oss forhåpninger om å få ulykkesmengden ned, er det bare ett eneste svar: Bedre vei og mer kontroll og overvåking av trafikken. Det siste er en politisak. Økt satsning på vei er komiteens ansvar. Det er viktig at den elendige veistandarden mellom Kristiansand og Flekkefjord blir konkretisert for komiteen. Når det gjelder Europaveien gjennom Agder-fylkene, er det bred enighet på Agder, fra Agder biskop og næringslivet til de lokale myndigheter. Det ble markert under demonstrasjonen i Oslo for vel et år siden. Nå blir det samme dokumentert under bussreisen fra Flekkefjord til Brokelandsheia i Aust-Agder, og en rekke stopp og møter underveis. Politikere må selv erfare hvor skoen trykker. Det vil de oppleve i morgen og fredag. Vi betaler her på Agder omkring et par milliarder kroner i bilavgifter, i tillegg til store beløp i bomavgift. Nå er det behov for handling. Endelig må det være Sørlandets tur til å hente ut langt større beløp til vei- og trafikksikkerhetsformål. Og for å knytte denne landsdelen sterkere til det internasjonale transportnettet gjennom ferje- og flytrafikk.