Nå har Luftfartsverket fått følge også av SAS og Braathens, som motsetter seg en slik utbygging fordi de frykter at det vil resultere i økte flyplassavgifter og dermed dyrere flybilletter fordi kassa i Luftfartsverket er tom.I likhet med ordfører Bjørg Wallevik har vi forståelse for flyselskapenes resonnement. Men i en situasjon hvor Luftfartsverkets økonomiske rammebetingelser er dramatisk forverret, burde det være i statens interesse at andre — i dette tilfellet Kristiansand kommune - overtok Kristiansand lufthavn. Det har kommunen tidligere tilbudt.Kjevik har gjennom mange år vært en melkeku for Luftfartsverket og bidratt til å finansiere utbygginger av flyplasser andre steder i Norge. Når kassa er tom i Luftfartsverket, rammer det i første omgang en av de lufthavnene som har vært med på å fylle den. Derfor burde Kristiansand Lufthavn fått et eierskap som var genuint interessert i å utvikle flyplassen til landsdelens beste. Kristiansand kommune drifter en av Norges største skipshavner på en effektiv måte - det burde være en enkel oppgave også å forvalte en lufthavn.