Euroterminalen i Kristiansand, som skal knytte sammen vei, bane og ferjetrafikk til et unikt felles transportknutepunkt, er blitt et samferdselspolitisk smertensbarn. Striden har bølget fram og tilbake mellom NSB og Kristiansands havnedirektør. Etter hvert er det bare de innvidde som har innsikt i hva striden egentlig dreier seg om ut over ren prestisje og gammel revirtenkning.Det bør være i alles interesse at dette fremsynte samferdselsprosjektet bringes ut av dødvannet og at partene nå setter seg sammen og bestreber seg på å finne fram til konstruktive løsninger.I et intervju i vår avis nyttårsaften oppfordret konsernsjef Osmund Ueland i NSB partene til å legge gammel prestisje til side og inviterte til samtaler med kommunen, havnedirektøren og representanter for ferjeselskapene.Det er en oppfordring vi applauderer. Men når Osmund Ueland mener det er viktigere å få etablert fellesterminalen fremfor å utbedre E 18 og ønsker å bruke veipenger til dette prosjektet, maner han fram nye konfliktlinjer i landsdelen. Da er fingerspissfølelsen hos NSBs ledelse enda dårligere enn kjemien mellom havnedirektøren og den lokale NSB-ledelsen. Det er en katastrofal avsporing av debatten om Euroterminalen, Ueland.