Vi vil si det så sterkt at landsdelens videre utvikling står og faller med at E 18/E 39 blir opprustet slik at stamveien kan betjene den sterkt økende trafikken mellom agderbyene.Med unntak av de parsellene som nå bygges ut i Aust-Agder holder stamveien gjennom landsdelen en veistandard som ble satt på 1940 og -50-tallet — for et halvt hundre år siden. Stamveien mellom Lillesand og Kristiansand stod ferdig i 1960. Og inntil den amputerte trefeltsstrekningen mellom Grimstad og Arendal ble åpnet for to år siden, var dette det siste, store veiprosjektet som ble gjennomført på Agder. Vi skal ikke hevde at en elendig veistandard er årsaken til at utviklingen på Sørlandet har gått tregt, men det er åpenbart en av årsakene. Og vi trenger ikke gå langt for å finne begrunnelser for at veistandard og fremkommelighet har vært viktig for næringsutviklingen i andre regioner. Stavanger og Jær-regionen er knyttet sammen i et effektivt og moderne transportnett, og OL på Lillehammer og utbyggingen av Gardermoen har gitt det indre østlandsområdet et nytt løft gjennom et tidsmessig veinett. Og en fremsynt og standhaftig veisjef fikk trumfet gjennom en fire-felts motorvei gjennom deler av Vestfold.De siste tiårene har vært viet store vei-, tunnel- og broprosjekter i alle andre deler av landet - bortsett fra på Sørlandet.Nå er det Sørlandets tur til å få vår rettmessige andel av statens veibevilgninger. Dette har vært Stamveiaksjonens agenda, og nå mobiliserer fylkespolitkerne i begge agderfylkene for at det bygges en firefelts motorvei fra Tvedestrand til Mandal. Et så klart politisk signal har ikke vært gitt tidligere fra vår landsdel om at vi ikke bare vil ha veiutbygging, men at vi også vil ha en stamvei fra Tvedestrand til Mandal med en standard som ikke er passé når den er ferdig utbygd om 10-15 år. Vi godtar med andre ord ikke en dårligere veistandard enn den som blir andre deler av landet til del.Stamveisaken bør nå bli en like viktig sak for Sørlandet som Sørlandsbanen var i sin tid. Den klarte å mobilisere en bred og standhaftig politisk front i landsdelen. Det vi bør unngå å kopiere er sendrektigheten. Nærmere førti år tok det før sørlandsbanen var en realitet.Derfor bør målet også være en forsert utbygging. Vi er redd for at med det tempo som det legges opp til i de nasjonale transportplanene, vil de dårligste deler av stamveien ikke være utbedret før om 15-20 år. Mange ulykker kunne vært unngått om det ble lagt opp til et høyere tempo. Også samfunnsøkonomisk ville det være en god investering.