Denne overskriften er fullstendig feilaktig og fører til at leseren som hovedsakelig ser overskrifter tror på den uten å gå nærmere inn på artikkelen under. Derved har journalisten levert et slett håndverk, noe som fører til feil informasjon.

Faglig underbygget

Leseren som tar seg tid til å lese artikkelen får en korrekt og faglig underbygget opplysning om forholdet piggfrie og piggede dekk. Altså noe helt annet en det som overskriften proklamerer. Det er nemlig helt korrekt at slitte piggdekk har dårligere grep enn slitte piggfrie på is, noe som enkelt beror på at piggfrie dekk har en noe mykere bane enn piggede dekk. Saken er dog omvendt når dekkene er nye, ja sågar dramatisk forskjellig!

Beste dekk

Ved å bremse fra 50 kmt ned til 0 trenger piggdekket (det for tiden beste på markedet) 50,5 meter. Mens det for tiden beste piggfrie dekket trenger 68 meter. Dette er en forskjell på 37 prosent og kan i en kritisk situasjon være forskjell mellom liv og død. Det er dessverre riktig at mange bileiere kjører dekkene ned til den lovlige grensen og da er piggfritt bedre, etter min oppfatning en uting — man bør være mer bevist på trafikksikkerhet en som sådan. Jeg selv kjører året rund her hjemme og i Tyskland/Nederland. Vinterstid er det påbud med vinterdekk i disse landene (uansett føreforhold) og piggdekk er forbudt, derfor har jeg to sett vinterhjul, med og uten. I og med at jeg bor i innlandet med mye is, bytter jeg straks etter hjemkomsten til pigghjulene. År av erfaring med begge hjultypene har lært meg forskjellen i sikkerhet.