I 2014 satte vi en stopper for veksten i forfallet. I 2015 og 2016 reduserer vi forfallet med mange milliarder kroner. Når 1400 kilometer med riksvei skal få ny asfalt neste år vil også Vest-Agder få stor glede av dette, og med opprustingen av Sørlandsbanen og Jærbanen vil togene bli punktligere. Samtidig settes nye prosjekter, som ny Varoddbru, i gang. Vedlikehold og nyinvestering gjøres samtidig, og Nasjonal transportplan overoppfylles.

Den store satsingen påsamferdsel betyr tusenvis av nyearbeidsplasser innen planlegging, bygging og vedlikehold. Like viktig er det for alle andre arbeidsplasser at veiene blir bedre, og jernbanen går når den skal. Bedrifter får redusert transportkostnadene sine, og folk bruker mindre tid på å komme seg til og fra jobb.

Mer penger er ikke nok, og derfor jobber vi også for å bygge raskere og mer effektivt. Derfor har vi etablert et veiselskap, lagt til Kristiansand, som skal sørge for en helhetlig og sammenhengende planlegging og bygging av E18 og E39. Vi skal trygge arbeidsplassene vi allerede har, og skape mange tusen nye. Da må infrastrukturen bli enkonkurransefordel for bedriftene våre. Det er et stykke igjen dit, men med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 er vi nærmere enn noen gang.