Utdanningsforbundet har satt i gang en kampanje for å synliggjøre behovet for at pedagogtettheten i barnehagen må økes. Barnas utdanning starter i barnehagen, derfor trengs det flere barnehagelærere! Minst 50 prosent av de ansatte i barnehagen bør være barnehagelærere, nå er det i gjennomsnitt 33,2 prosent. Norge ligger på bunnen av alle OECD land når det gjelder pedagogisk bemanning. Ni av ti barn går i barnehagen, 98 prosent av alle fem-åringer går i barnehagen.

Rettighet for alle

Fra å være et tilbud for de få, er nå barnehagen en rettighet for alle. Personalets kunnskap og kompetanse er den viktigste faktoren for barnehagens kvalitet. Det viser seg at barnehager med økt pedagogisk bemanning er bra for kvaliteten for hele personalet, et godt faglig kollegium er bra for stabiliteten og gir igjen lavere sykefravær. Vi trenger politisk vilje og støtte til å sikre en lovfesting av en barnehagelærernorm på 50 prosent av de ansatte i barnehagen, i tråd med innstillingen til Barnehagelovutvalget 2012, dette må selvfølgelig sees i sammenheng med bemanningsnormen som det er tverrpolitisk flertall for å innføre innen 2020. ## Bemanningsnorm

En barnehagelærer aleine på avdeling er overhodet ikke det vi mener gir god barnehage selv om det er 100 prosent pedagogtetthet. En bemanningsnorm må ligge til grunn og minst halvparten av de ansatte må være barnehagelærere! Barnehagen opplever et stort «trykk»; utvida åpningstider, innsparing, større barnegrupper, lavt vikarbudsjett, mangel på vikarer, økt fokus på testing og dokumentasjon for å nevne noe. Barnehagelæreren er den som skal veilede, som har det pedagogiske ansvaret, som kan mye om barna utvikling, om relasjonskompetanse og lekens betydning for læring. At halvparten av de ansatte i barnehagen er barnehagelærere er ikke for mye forlangt!