For å forstå denne saken, må en være klar over at det ikke handler om motstand mot tydelige kompetansekrav. Disse er det bred enighet om. Debatten handler kun om hvordan de best kan realiseres. Etter— og videreutdanning er viktig.

Les også: Nye kompetansekrav til undervisning i basisfagene

Les også: Vi må tørre å ha ambisjoner

Regjeringen har prioritert dette høyt og lærerne har fulgt opp i så stor grad at det overgår både kapasiteten i høyere utdanning og den økonomiske rammen. Dermed har mange lærere fått avslag på søknaden sin og mange står i kø. Det er i denne reelle situasjonen statsråden setter seg til skrivebordet og ved et pennestrøk endrer kompetansekravene slik at nesten 38.000 lærere ikke lenger er formelt kvalifisert til å undervise.

Vikarbehovet

Vet lederen i Oppvekststyret i Kristiansand, Mette F. Roth, hvor mange dette gjelder i Kristiansand kommune? Vet Mette F. Roth nok om vikarbehovet som vil komme i kjølvannet av det nye kompetansekravet og hva dette vil koste Kristiansand kommune?

Jeg tror at mange politikere ikke har forstått hva dette dreier seg om...

Jeg er kjent med at omkring halvparten av lærerne i Sogn og Fjordane må ta videreutdanning hvis de skal fortsette å undervise i fagene de i dag underviser i.

Jeg tror at mange politikere ikke har forstått hva dette dreier seg om og heller ikke har forstått at realiteten vil bli en helt annen enn det som var intensjonen med vedtaket. Det høres veldig greit ut med en overgangsordning på 10 år, men når skoleledelsen senere dette året skal fordele undervisningsfag mellom lærerne for skoleåret 2016 - 2017, så vil det være lovfestet at formalkompetanse i basisfagene skal være blant de første kriterier som rektor skal søke å oppfylle.

Kommunene har sviktet

Det går an å ha forståelse for at en statsråd og en regjering er misfornøyd med at kommunene over tid ikke i tilstrekkelig grad har prioritert oppgradering av lærernes kompetanse. For å legge press på kommunene innføres det derfor kompetansekrav med tilbakevirkende kraft. Resultatet er at det er lærerne som rammes og presses til å ta ansvaret der kommunene har sviktet. Uansett hva Mette F. Roth måtte mene, så er loven helt tydelig: Lærerne som skal undervise i disse fagene oppfylle de nye kravene. Det er ikke gitt dispensasjon fra kompetansekravene for den enkelte lærer, det er kommunene som er gitt mulighet til å fravike kravene i de tilfeller hvor skolen ikke har nok kvalifisert undervisningspersonale i faget.

Det er ikke gitt dispensasjon fra kompetansekravene for den enkelte lærer...

Som tidligere tillitsvalgt i Utdanningsforbundet vet jeg at organisasjonen i mange år har kjempet for en rett og plikt til etter- og videreutdanning for lærere. I like mange år har de kjempet mot at elevene skal oppleve å bli undervist at ufaglærte. I denne situasjonen, med lærermangel, med mange ufaglærte i skolen fra før, så klarer statsråden å provosere norske lærere og «avskilte» de han er helt avhengig av skal bidra med sin innsats for at regjeringen skal nå sine mål. Det vil jeg fortsatt hevde er uklokt og jeg setter nå min lit til at politikerne snur i forbindelse med behandlingen av Arbeiderpartiets dok. 8-forslag nå i vår.