Det skal ryddes godt opp i jernbanemonopolet og ytes et vell av punktlig leverte tjenester gjennom mange år før tilliten mellom de togreisende og NSB er gjenopprettet. Vi lar det så langt være et åpent spørsmål om det i det hele tatt kan skje.Det er i alle fall et fornuftig første skritt å senke prisene for reiser med signaturtogene på Sørlandsbanen siden disse nå ikke kjøres etter de timetabellene og med den frekvensen vi ble forespeilet da togene i sin tid ble introdusert. Men penger er en ting, verre er det dersom mistanken om at NSB ikke er til å stole på når det gjelder sikkerhet og punktlighet, får feste seg. Åsta-ulykken var en alvorlig belastning både for NSB og Jernbaneverket. Akselbruddet på Nelaug kunne også ha fått langt alvorligere konsekvenser om det hadde skjedd et annet sted og i høyere fart. I tillegg kommer alle de tekniske problemene som fulgte signaturtogene i deres første måneder på Sørlandsbanen.Det er disse forholdene som plager alle oss som står overfor valget mellom toget og andre transportmidler når vi skal reise. NSB må kunne overbevise oss om at vi bør velge toget. Det kan ta tid.