At en budsjettsprekk på 25 millioner kroner kommer som en veritabel overraskelse på de ansvarlige politikere ved årets slutt, vitner om et økonomisk styringssystem ute av kontroll.Her står det grunnleggende budsjetthåndverket til stryk. For det er forsømmelser av helt elementære regnskaps— og budsjettmessige forholdsregler som har forårsaket den budsjettsprekken - som altså ikke har blitt oppdaget før regnskapsåret er omme. Og her synes det ikke å dreie seg om en elementær regnefeil.En post på 5,7 millioner kroner, knyttet til elever i fosterhjem, ble simpelthen glemt da budsjettet for 2000 ble satt opp, selv om den neppe var ny. At foreldrebetalingen ved leirskolene nå er opphevet, ble også oversett av budsjettmakerne. Vikarbruken ble ni millioner kroner dyrere enn forutsatt - har man ikke erfaringstall i kommunen?Skolefritidsordningen, som nå har vært i sving i mange i år Kristiansand kommune, ble underbudsjettert med 1,4 millioner kroner, fyringsutgiftene med 1,8 millioner kroner og leieutgiftene til Vågsbygd samfunnshus med 1,3 millioner kroner. At busstakstene gikk opp, betydde dessuten en negativ overraskelse på en million kroner.Alle bedrifter og virksomheter kan erfare at det påløper utgifter og overskridelser gjennom året som man ikke har tatt høyde for i budsjettet. Men det skal selvsagt bli plukket opp og registrert i regnskapssystemet slik at man kan korrigere budsjettet i løpet av året eller gå mot en styrt budsjettoverskridelse.At hele 2000 passerte før ledelsen i skolesektoren ble klar over situasjonen, er med på å bygge opp under inntrykket av en uakseptabel inkompetanse. Stakkars politikere som skal fatte beslutninger basert på et slikt håndverk. I det private næringslivet ville ansatte som presterer arbeid av en slik kvalitet i beste fall bli overført til andre oppgaver.Vi synes det er betimelig å stille spørsmål ved om det er barna som nå skal lide for elendig budsjettering og politiske beslutninger basert på sviktende forutsetninger, slik det legges opp til. Da skal man være klar over at kristiansandsskolene allerede ligger farlig nær lovens minimumsgrense for antall undervisningstimer. Skal brorparten av underskuddet dekkes inn over det vedtatte skolebudsjettet i 2001, sier det seg selv at man vil måtte gå løs på lovpålagte oppgaver - eller å gå løs på investeringsmidlene som er satt av for å ruste opp «fattigskolen».Det kan vel ikke tenkes en dårligere start for reformen med selvstyrte skoler i Kristiansand, som trådte i kraft 1. januar i år, når de starter sin selvstyrte status med krav om enorme innsparinger. Her må politikerne finne fram til kreative løsninger slik at skolebarna skånes for konsekvensene av administrativ udugelighet.