Bakgrunnen er at det mobbes mindre i skoleklasser hvor foreldrene kjenner hverandre og hverandres unger.

Loveleen Kumar Brenna, som er leder i FUG, sier til avisen Vårt Land at jo tettere foreldrefellesskap det er, jo mindre mobbing er det på skolen. Hun får støtte av forskere, som kan underbygge at mobbing avtar når foreldre engasjerer seg. Det skjer ved at de samarbeider med skolen og har god kontakt med hverandre.

I forbindelse med skolestart sender Utdanningsdepartementet og FUG ut en startpakke til alle grunnskolene i landet. I år er det fokus på mobbing. Temapakken inneholder materiale som gir konkrete råd om hvordan hjem og skole sammen kan bidra til et godt læringsmiljø uten mobbing.

Læreren har en avgjørende rolle i arbeidet med å stoppe mobbing, fordi han eller hun er autoriteter og også forbilder for barn og unge. Likevel klarer ikke skolen å håndtere dette problemet alene. Det er uakseptabelt at mange foreldre ofte svikter i bekjempelsen av mobbing, slik undersøkelser avslører. Nå utfordres foreldrene, og siden de vet at mobbing lett kan gripe om seg hvis de står passive på sidelinjen, bør det føre til økt engasjement.

Nye undersøkelser viser at mobbing via mobiltelefon har økt dramatisk blant skoleelever. Og jentene er de verste. Eksperter tror mobilen vil skape nye mobbesituasjoner, og forsterke problemet. Kjenner foreldre hverandre og snakker sammen, er det lettere å utøve en viss kontroll, og også ta kontakt hvis noe skjer. Et tettere nettverk vil dessuten gjøre det enklere å kontakte skolen enn om den enkelte forelder må gjøre det på egenhånd.

Regjeringen har siden 2002 hatt som mål å utrydde mobbing i skolen. Det er dessverre langt fram til målet er nådd, for fremdeles er det tusenvis av barn som gruer seg til å gå på skolen. Slik kan det ikke fortsette.

Alle elever har krav på et trygt, inkluderende og godt liv på skolen. Og alle parter i skolen har et medansvar for et trivelig og godt læringsmiljø. Vi vet at voksnes evne og vilje til å involvere seg, kan være avgjørende for om mobbing får utvikle seg eller ikke. Få dager før skolestart bør derfor ikke valget være vanskelig for foreldre som ønsker at barna skal ha det godt i skolehverdagen.