Ventilasjonsanlegg mangler, og dårlig inneluft gjør elevene trette og uopplagte. Mange klager over hodepine.

Solholmen er ikke den eneste grunnskolen i Kristiansand som har akutt behov for utbedringer. Minst 10 skoler er i en slik forfatning at de kan utgjøre en helserisiko for elever og lærere. Kommuneoverlegen har varslet tilsyn ved de antatt verste inneklima-skolene, og kontroller vil bli gjennomført i løpet av vinteren.

Gjennom mange år forfalt skolebygninger i Kristiansand, fordi politikerne ikke prioriterte vedlikehold og utbedringer. Så ille ble situasjonen at kommunen pådro seg rykte for å ha en «fattigskole». På 1990-tallet tiltok presset fra foreldre og lærere om at noe måtte gjøres, og de folkevalgte ble tvunget til å handle. Det ble opprettet et eget fond for skolebygg, og i årene etter er mange byggeprosjekter blitt realisert.

Det er brukt store beløp på bygging av nye skoler og renovering av eldre bygg. Mange skoler har fått en ansiktsløftning som har ført til større trivsel og et bedre læringsmiljø. Men selv om det har vært investert mye, gjenstår fremdeles større eller mindre utbedringer ved 15 av totalt 37 skoler.

Det er grunn til å gi politikerne kreditt for det løftet som er blitt foretatt på skolefronten, for dette har gjort skolehverdagen bedre for mange elever og ansatte. Samtidig er det et tankekors at utbedringen av de resterende skolene synes å trekke ut i tid. Slik situasjonen er nå, har vi A— og B-skoler i Kristiansand. Mange elever har nye og trivelige lokaler de oppholder seg i, men mange andre er henvist til nedslitte og falleferdige bygninger. Dette er urimelig når vi vet hvor mye de nære omgivelsene påvirker elevenes motivasjon og læringsevne.

Vi har forståelse for at det økonomisk ikke er mulig å ta alle skolene på en gang, men renoveringen av de gjenstående skolene bør forseres. De grove forskjellene vi opplever når det kommer til skoleanlegg, betyr at elevene ikke har et likeverdig skoletilbud. Det er uakseptabelt at Solholmen har måttet vente i 10 år på helt nødvendige utbedringer. Et mål for Kristiansand bør være å kvitte seg med forskjells-skolen så fort som mulig, og det krever andre prioriteringer enn de som nå ligger inne i budsjettene.