For vel to år siden lanserte utdanningsminister Kristin Clemet (H) en strategiplan for å øke søkningen til realfagene. Den har ikke hatt den forventede effekten. Trenden vi har sett gjennom lang tid, synes vanskelig å snu.

Norske skoleelever gjør det mye dårligere enn jevnaldrende i andre europeiske land i matematikk og naturfag. Den siste PISA-undersøkelsen, som ble lagt fram i desember i fjor, hadde norske 15-åringer på 22. plass i matematikk. Naturfag kom enda dårligere ut med en 28. plass.

Før årets nedslående søkertall til realfagstudier ble kjent, har Norge allerede en langt lavere andel studenter innen naturvitenskap og teknologi enn andre industriland. Av 27 europeiske land befinner Norge seg på neste siste plass. Problemet er ikke bare at norske elever gjør det svakt i realfagene i grunnskolen, de søker seg heller ikke inn på videre studier i fagene.

Realfagene er inne i en ond sirkel. Og vanskelighetene begynner allerede i barneskolen. Det er fastslått at kunnskapene til lærerne ikke er gode nok. Halvparten av lærerne som underviser i realfag i barneskolen, har ikke den kompetansen som trengs. Dermed får heller ikke elevene den undervisningen de har krav på. En lærer som har kompetanse i og interesse for faget, vil lettere kunne formidle og stimulere elevene. Ikke minst når det gjelder å knytte opplæringen til elevenes hverdag og erfaringer, slik at de kan ha både glede og nytte av det de lærer. Elever som ikke opplever at et fag har relevans for dem, vil ofte velge det bort så fort de får anledning til det.

Det kan ta tid før vi får det etterlengtede løftet for realfagene, og til vi ser effekten av tiltak som er gjennomført. Et av de viktigste virkemidlene er at opptakskravene til lærerutdanningen er skjerpet. Nå må elever ha minst en 3-er i matematikk fra videregående skole for å komme inn på allmennlærerutdanningen. Det kan i første omgang føre til at færre kommer inn, men vil øke kvaliteten på lenger sikt. Slik kan vi unngå at elever i grunnskolen får lærere som selv har problemer i matematikk. Når vi vet at undervisningen i grunnskolen er helt avgjørende for om elever velger å fordype seg i realfag i videregående opplæring, er det helt nødvendig at kompetansen hos lærerne styrkes betraktelig før de slippes løs på elevene.