Finansieringsplanen til Teater— og konserthuset Kilden har utfordringer langt utover det Kildens styre velger å fokusere på. Av de 1,1 milliarder 2003-kroner (eller ca. 1,370 milliarder 2008-kroner) Kilden koster, skal staten etter planen bevilge 408 millioner kroner. Men en av forutsetningene for utbetaling av statsstøtten ser ut til å være brutt; alle de tre brukerorganisasjonene, Kristiansand Symfoniorkester, Agder Teater og Opera Sør skulle ha innført felles administrasjon. Denne forutsetningen har ikke blitt oppfylt på grunn av et vedtak i Symfoniorkesteret om å bestå som selvstendig enhet. Konsekvensen av dette vedtaket, sammen med Kilden-styrets manglende vilje til å instruere til fornuft, gjør at en forutsetning for statsstøtten ikke er oppfylt.

Brukerorganisasjonene bruker nå konsulenthjelp for å finne fram til fremtidig organisering. La oss da håpe at de forstår å innrette seg slik at forutsetninger for statsstøtten innfris. Med Kildens store belastninger på kommunens økonomi og tjenestetilbud vil et minimum av krav til ansvarlighet være at brukerorganisasjonene ikke oppfører seg slik at kommunen må dekke det staten skulle betale.

Bak tomta der Kilden skal bygges har et parkeringshus reist seg. Prisen på parkeringshuset er inkludert i Kildens budsjetter. Den 23.09.08 offentliggjør styreleder Stein Hannevik finansieringsplanene for Kilden, der parkeringshuset skal selges for å skaffe sårt tiltrengte penger til byggeprosjektet.

Styret i Kilden IKS forventer seg trolig 150 millioner kroner for parkeringshuset, noe som tilsvarer kr. 375.000 for hver av de 400 parkeringsplassene. Normalpris er rundt kr 250.000. Hvem er potensielle kjøpere når prisforlangende er så høyt?

Til den prisen er det trolig kun én potensiell kjøper. Det er Kristiansand kommune gjennom sitt heleide Kristiansand parkeringsselskap. Men dersom parkeringsselskapet kjøper parkeringshuset, blir det som om kommunen kjøper noe den allerede har betalt for. Det blir helt feil om deler av bygningsmassen (parkeringshuset) skal selges tilbake til kommunen for at kommunen på den måten skal betale enda mer til Kilden. Dette ser ut til å være en utspekulert måte å få inn flere byggekroner på, og dermed sikre budsjettet. Vil det lykkes?

Parkeringsselskapets styre har et flertall av politikere. De står fritt til å gjøre de investeringer de mener er fornuftige. Dets avgjørelser kan ikke overprøves av andre politikere. Parkeringsselskapets avgjørelse i denne saken kan føre til at finansieringsplanen for Kilden står eller faller. Styremedlemmenes partimedlemskap sett opp mot deres partiers syn på Kilden tilsier at Kristiansand parkeringsselskap sier ja til å kjøpe parkeringshuset. Det er grunn til å tro at partipiskene sørger for at avstemmingsresultatet blir «riktig.

Det er likevel det mest fornuftige at parkeringshuset selges. La oss da bare håpe at private interessenter kommer på banen. Det er det eneste som kan gi frisk kapital inn i prosjektet.

Kilden ber nå om ytterligere 37 millioner kroner fra kommunen. Meldingen er at uten dette må bølgeveggen sløyfes. Samtidig er det verdt å merke seg at Kilden har 150 ubrukte millioner til uforutsette byggekostnader. Hvorfor kan ikke overskridelsen til bølgeveggen sees på som en uforutsett kostnad? Hvorfor ber man da om mer penger? Og hvorfor presser ikke Kildenstyret Cultiva for ekstra støtte? Er styret i Kilden fristet av et Kilden-vennlig bystyre som uten stor debatt ser ut til å bevilge nesten 40 millioner ekstra av skattebetalernes penger?

Kildenprosjektet har vært preget av mange utfordringer. Men en fellesnevner for prosjektet har vært å holde seg innenfor den økonomiske ramme. Foreløpig mangler rundt 170 millioner kroner, som skal dekkes inn av Kristiansand kommune, sponsorinntekter og det spesielle «salget» av parkeringshuset.

Det er et legitimt spørsmål om styret i Kilden IKS er et styre som på den beste måte kan forvalte skattebetalernes penger i dette gigantiske byggeprosjektet. På Kildens hjemmesider bærer styresammensetningen preg av å være et kunstnerisk styre, og ikke et erfarent byggestyre. Det sistnevnte ville vært naturlig med et prosjekt på denne størrelsen. Foruten styreleder Hannevik er resten vanlige politikere og medlemmer fra symfoniorkesteret, teateret og operaen. Med dette styret, helt uten byggeteknisk kompetanse, er viktige avgjørelser overlatt til prosjektledelse og byggfirmaene selv. Derfor er en slik styresammensetning kritikkverdig. Og med en eierandel på 80 % burde Kristiansand kommune hatt mer enn bare en styrerepresentant. Det later samlet sett til å ha vært liten bevissthet fra den største eierens side når dette viktige styret ble satt sammen.

Det er liten grunn til å være imot Kilden-bygget i seg selv. Men den enorme kostnaden for kommune og innbyggere samt den langvarige allergien mot privat innskuddskapital er tegn på kommunal stormannsgalskap, og en vanvittig bruk av innbyggernes penger. Å sette i gang grunnarbeider på tomt og kaifront, samt bygge parkeringshus uten at budsjettene er klare, er helt over styr vilt. I det private næringsliv ville et slikt styre blitt sparket på timen.

I Kristiansands kommunale kretser er det ikke slik.

Styret i Kilden har et stort ansvar. Styret må manes til forsiktighet og fornuft for at prosjektet ikke skal bli enda dyrere. Det holder i massevis med nåværende og kommende overskridelser når byggingen settes i gang. I den forbindelse sa ordfører Per Sigurd Sørensen fra talerstolen i bystyret 15.10.08: «Det er ikke for sent å stoppe byggingen av Kilden». I disse stadig mørkere finanstider ville det være en fornuftig ting å gjøre.