Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vurderer å holde tilbake deler av de statlige belønningsmidlene for 2012 fordi Vest-Agder fylkesting har vedtatt å si nei til rushtidsavgift. Hun mener de ikke holder sin del av avtalen for å motta belønningsmidler til kollektiv— og sykkeltrafikk.

Dette reagerer både fylkesordfører Thore Westermoen og en rekke andre politikere på, ettersom Vest-Agder og Kristiansand aldri har forpliktet seg til å innføre rushtidsavgift, kun til å utrede saken. Og denne utredningen pågår fortsatt hos Statens vegvesen.

Kleppa har rett i at det var uklokt av fylkespolitikerne å vedta nei til rushtidsavgift før utredningen var ferdig, men hennes reaksjon er også forhastet i og med at endelige vedtak i saken ikke er gjort. I brevet hun har sendt innrømmer hun at hun verken kjenner ordlyden i vedtaket eller vet om den er bindende for fylkeskommunen. Hun er dessuten åpen for at pengene vil komme likevel hvis bare Kristiansand gjør vedtak som er i tråd med avtalen om trafikkbegrensende tiltak.

Kristiansand kommune har ikke tatt stilling til rushtidsavgift ennå, og venter fortsatt på utredningen. Trolig får ikke Kristiansand gitt sin uttalelse til utredningen fra Statens vegvesen før nytt bystyre er valgt i september.

Det knappe flertallet i fylkestinget som vedtok å gå mot rushtidsavgift ved benkeforslag har opptrådt på en lite gjennomtenkt måte. De har påført kristiansandsregionen en risiko for å tape 15 millioner kroner uten at de har sikret alternativ finansiering til bussdrift og opparbeidelse av sykkelstier.

Men også statsråden opptrer uklokt ved å påstå avtalebrudd for noe som beviselig ikke er det.

I denne saken virker det som at det er viktigere for statsråden å markere makt overfor lokalpolitikerne enn å sikre gode klimaløsninger i kristiansandsregionen.