Det er et tungt navn på dokumentet som mandag formiddag ble presentert for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Men «Grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan 2018 — 2029» er et svært viktig dokument. Det er forslaget fra Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor til hvilke strekninger som bør bygges i en periode som ikke ligger langt fram i tid.

Nettopp derfor er det viktig å minne om den svært viktige sammenkoplingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, som ikke er med i dette forslaget. Heller ikke i den delen av grunnlagsdokumentet der etatene har tatt høyde for en såkalt høy økonomisk ramme, det vil si et optimistisk perspektiv.

Sammenkoplingen skal etter planen skje ved å legge 60 kilometer med skinner mellom Brokelandsheia og Porsgrunn. Blant forkjemperne har denne strekningen fått kallenavnet «Genistreken», og det med rette. En slik utbygging vil ikke bare kutte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo med ca en time, noe som vil gjøre toget til en tøff konkurrent til både bil og fly. Den vil også utgjøre et langt skritt i retning av Agder, Grenland og Vestfold som et felles bo- og arbeidsmarked.

Det er på langt nær noe endelig nederlag at sammenkoplingen ikke er nevnt i grunnlagsdokumentet. Jernbaneverket viser til at prosjektet er under utredning, en utredning som ble bestilt av Solvik-Olsen i 2014, etter at NTP-en året før ikke nevnte sammenkoplingen. Men kampen om penger til store samferdselsprosjekter er knallhard. Alle landsdeler har viktige strekninger de krever penger til, enten det er vei, bane eller utbedring av flyplasser. Derfor er det så viktig at kampen for «Genistreken» føres kontinuerlig, helt til den er på plass i planverket og spadene deretter stikkes i jorda.

Etter at en ny og moderne motorvei gjennom landsdelen har vært Sørlandets viktigste kampsak i mange år, og denne nå er løftet ut av NTP og inn i selskapet Nye Veier AS, bør jernbane få mer fokus. En sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen bør bli det neste store samferdselsprosjektet som landsdelen setter øverst på dagsorden.