Som ventet instruerte stortingsflertallet utdanningsminister Trond Giske til å innvilge søknaden fra Oasen. Dermed synes det å være satt en ny norm for hva slags skoler som skal kunne opprettes med statsstøtte som alternativ til det offentlige skoleverket. I dette tilfellet dreier det seg om en skole som baserer seg på ACE-pedagogikken, hvor religion og kristendom gjennomsyrer all undervisning, fra samfunnskunnskap og historie til biologi og matematikk — i tillegg til at lærebøkene er gjennomsyret av diskriminerende kjønnsrolletenkning. Det siste er også i strid med likestillingsloven.Hittil har den statlige støtten til privatskoler vært gitt til menigheter og foreldregrupper som enten har ønsket å gi livssyns- og kristendomsundervisningen i læreplanen et særegent innhold, eller som ønsker å anvende en alternativ pedagogikk. Oasen-vedtaket åpner for at Bibelens skapelsesberetning kan bli en legitim del av naturfagundervisningen i norske skoler.Selv om vi langt på vei kan støtte argumentene om foreldrenes rett til å velge skole for sine barn som er i overensstemmelse med deres samvittighetsoverbevisning, begriper vi ikke at stortingsflertallet kan få seg til å støtte en skole som erstatter faglighet med religion. Søndagsskolen har sin misjon - den norske grunnskolen har sin.Og vi er i godt, kristent selskap når vi reagerer på Stortingets vedtak. Både Kirkerådet og lærere ved Menighetsfakultetet har uttalt seg svært kritisk til den pedagogikk Oase-skolen bygger på. «En skole basert på ACE-pedagogikken gjør ikke barn kvalifisert til å møte virkeligheten,» uttaler førsteamanuensis Sverre Dag Mogstad til Aftenposten. Det er vel nettopp det læreplanene for den norske skole skal sørge for.I tillegg kommer at en oppblomstring av privatskoler med statlig støtte undergraver den offentlige skolen. Songdalen kommune varsler at den på nytt vil påklage vedtaket fordi opprettelsen av Oasen-skolen vil kunne føre til at kommunen må nedlegge en av sine skoler. Men heller ikke et slikt argument kan tillegges avgjørende vekt etter at stortingsflertallet endret privatskoleloven i fjor, nettopp på bakgrunn av Oase-saken.Vi tror stortingsflertallet nå har flyttet noen grenser og satt noen nye standarder når det gjelder utviklingen av privatskoler i Norge, som vil skape mange utdanningspolitiske blåmandager i årene fremover.