Det fleste sørlendinger har fått det med seg nå: 21. oktober åpner Ikea sine dører i Sørlandsparken. Det blir en svær åpningsfest og garantert lange køer. For mange gleder seg til å handle og hygge seg i det gigantiske varehuset. Ikeas etablering i Lillesand er en slags bekreftelse på at sørlendinger teller som forbrukere. En merkevaregigant anerkjenner at også Sørlandet er en viktig region med betydelig kjøpekraft.

Ikea ble stiftet av den 17-årige svenske Ingvar Kamprad i 1943, og var opprinnelig et postordrefirma som solgte produkter Kamprad syntes var nyttige og som kunne selges til lav pris. Fire år etter etableringen ble lokalproduserte møbler med i sortimentet. Det ble så vellykket at det ble besluttet å satse videre på det. Leveringsproblemer tvang etter hvert Ikea til å begynne med eget design og egen produksjon, og det ble også en suksess. Ikea ble et møbelfirma med egenutviklede møbler.

Målsettingen om at Ikeas varer skal være så rimelige at folk flest har råd til dem, er fortsatt den bærende forretningsidé. Ved å spesialisere seg på flatpakkede møbler, effektiv distribusjon, stordrift, selvbetjening og montering utført av kunden, har Ikea klart å holde på sitt prislederskap. Det lille enmanns postordrefirmaet fra svenske Småland har vokst til et multinasjonalt selskap, med varehus i nesten 40 land. Kamprad er nå en av verdens rikeste menn.

Hvorfor er Ikea så populært? Hva slags opplevelser byr Ikea på? Først og fremst er det utstillingene som er unike. Ikea skiller seg fra andre møbelbutikker ved at utstillingslokalene er delt opp i små båser. Hver av dem er nøye innredet med Ikeas møbler og interiørartikler. De gir visjoner om gode liv; det aktive og harmoniske familielivet, i smakfulle og praktisk innredede boliger.

Utstillingene er planlagt til minste detalj. Det er familiebilder i rammene, bordet er dekket til selskap, lekene fra barna ligger på gulvet. Møbler kan prøves, leker kan lekes med, og slik inspireres og forføres vi til å drømme om at vi kan forbedre vårt liv med Ikea. Ikeas utstillinger er slik sett også egnet til å teste ut den nye kjæresten: Liker han det samme som deg? Drømmer dere om det samme livet? Når kjæresten ber deg på date på Ikea, kan det være mer på spill enn å tilbringe litt tid sammen i et varehus. Du kan være oppe til ektemakeeksamen.

Ikea tilbyr også gratis barnepass. Dette er ikke bare populært blant barna, men også blant småbarnsforeldrene. Mange setter pris på denne muligheten for å få en handletur i fred og ro, mens barna har det gøy. Tanken bak barnepasstilbudet er at foreldre vil kjøpe mer når de kan handle uten masete barn rundt beina. Noen steder har det imidlertid blitt avslørt at enslige foreldre har blitt stamkunder på Ikeas barnepass for å få noen timer for seg selv. De bruker tiden med en avis i en av utstillingssofaene eller med sin egen pc i kafeen, der det er trådløst Internett. Barnepass gjør det også mulig for både nye og etablerte par med barn å ha en rimelig date. En får et par timers fred sammen, mens barna passes gratis i «Småland».

Noen synes det er kjedelig med masseproduserte møbler, men det forhindrer ikke at de handler på Ikea. For disse har Ikea hacking blitt en populær hobby. Ikea-hackere tar utgangspunkt i Ikeas møbler, og skaper sine egne møbler ved å bygge dem om, eller de dekorerer dem for å gi dem et personlig preg. På Ikeahacking.blogspot.com kan vi se hvordan Billy-hyller kan bli til et symaskinskap på hjul, og hvordan rammer kan bli til stemningsfulle lamper (men disse er neppe godkjent av NEMKO, og heller ikke av Ikea).

Så Ikea byr på inspirasjon og gode handleopplevelser, og de gir de fleste mulighet til å fornye hjemmet til en rimelig penge. Vi bør likevel tenke oss om før vi valfarter til Ikea og fyller opp de store handlevognene. Det er ikke til det beste for miljøet at vi rydder plass i våre hjem til alle varene som for tiden fylles i det 34 500 kvadratmeter store bygget.

Selv om Ikea skal ha honnør for sitt brede samfunnsengasjement, er det til syvende og sist salg av nye produkter som er målsettingen med virksomheten. Det er ikke holdbarhet og lang brukstid som promoteres, men mote og trender. I 2002 uttalte Ikeas administrerende direktør Josephine Rydberg-Dumont til The New York Times Magazine: «Our feeling is: It's just furniture. Change it.» Ikeas budskap er at våre gamle produkter problemer vi bør bli kvitt, mens nye produkter fra Ikeas er veien til et bedre liv.

Forbrukere som ønsker å være miljøbevisste kan glede seg over Ikeas store samfunnsengasjement. Ikea gjør mye for at deres produkter skal gjøre så lite skade på miljøet som mulig. Antakelig vil Ikeas stadige terping på miljøvennlighet gjøre alle til mer bevisste forbrukere. Vi blir minnet om at forbruk har negative konsekvenser og at vi bør lete etter miljøvennlige alternativ. Forhåpentligvis vil dette bidra til at miljøengasjementet smitter over på andre bedrifter, slik av tilbudet av miljøvennlige varer stadig øker.

Ikea kan derfor gjøre oss til bedre forbrukere ved sin folkeopplysning og ved å tilby miljøvennlige alternativer når vi har behov for noe. Men Ikea vil helst at vi også kjøper ting vi ikke trenger. For at vi ikke skal ha dårlig samvittighet for vår bruk-og-kast atferd, gir Ikea oss haugevis av miljøgarantier med på kjøpet. Det er da det er viktig å minne oss selv på at det uansett vil være best for miljøet å bruke det vi har litt til. Før åpningsfesten bør vi derfor ta en titt i skapene for å sjekke hvor mange av Ikeas kvadratmeter vi egentlig har plass til. Vi kan godt glede oss til åpningsfesten. Men gleden bør ikke føre til så stor økning i møbel— og interiørinnkjøp at også avfallsstasjonene vil trenge utvidelse.