Sist uke kom kravet om nye kutt, og dette kommer i en tid da den statlige og kommunale del av Nav Kristiansand skal slås sammen. Sammenslåingen skjer i mars 2011. Kritikken mot Nav har i mange år vært meget sterk. Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) mener regjeringen har mistet styringen på etaten og reformen. Ordfører i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen (H), mener hele reformen har sporet av. Det er sterke ord, men de kan vanskelig motsies. Nav-reformen har aldri kommet opp og stå, og driften er under enhver kritikk. Vi forstår at de nevnte politikerne føler seg maktesløse.

Nav-reformen er den største reformen på mange år. Nav forvalter årlig 300 milliarder kroner, eller nær en tredjedel av vårt statsbudsjett. Helt fra etableringen har Riksrevisjonen påpekt mangler og svikt i rutiner i etaten. Regnskapene for 2008 og 2009 er ikke godkjent. Riksrevisjonen har funnet feil og mangler i forhold til utbetalinger. Den peker også på svak internkontroll og et IKT-system som ikke fungerer optimalt.

I en tid da dette skal rettes opp, velger altså departementet å kutte i organisasjonen. Vi forstår at dette skaper frustrasjoner og usikkerhet. Man føler at man i tillegg til alt annet også må ta tak i nye, indre organisasjonsproblemer, i stedet for å ta tak i de mange problemer Riksrevisjonen peker på.

Nav trenger styring og kontroll. Etter lang tids leting har man endelig funnet en ny leder sentralt. I denne viktige tiden for etaten er arbeidsminister Hanne Bjurstrøm sykemeldt.

Nav-reformen er et politisk prestisjeprosjekt og av stor betydning for den enkelte bruker. Reformen har kommet så langt at den ikke kan snus. Regjeringen må i stedet på banen og ta konkrete grep for å få Nav til å fungere optimalt.