Kristiansanderne har satt norgesrekord i busskjøring denne høsten. I september økte passasjertallet med 8.000 — i oktober med 21.000. Ingen andre norske byer kan vise til noe liknende. Det kan bety at metrosukessen i Kristiansand blir svært så midlertidig. I denne situasjonen løfter ikke samferdselsminister Torild Skogsholm en finger for å hjelpe kollektivsatsingen i byen, selv om hun under valgkampen i Kristiansand i høst lokket med at det kunne komme penger fra statlig hold til hyppigere avganger og billigere billetter. Skogsholm uttalte i vår avis i går at «passasjerøkningen i Kristiansand varmer mitt hjerte». Hun røpet også at hun har penger i bakhånd, men slo kategorisk fast at det ikke kommer ett øre fra henne hvis politikerne i Vest-Agder begynner å bygge ned rutetilbudet. Neste år innfører regjeringen en egen belønningsordning for overgang fra bilbruk til kollektivtrafikk i de fem største byene. Det dreier seg om 100 millioner kroner, men Skogsholm vil ikke dele ut penger før hun får bevis for at det satses på kollektivtrafikk. Bussmetroen i Kristiansand kan dokumentere en rekordartet økning i antall passasjerer denne høsten, og oppfyller betingelsene for å utløse tilskudd. Likevel kommer det ikke penger, fordi statsråden vil se om om satsingen fortsetter. For oss virker dette som bakvendtland. Vår bekymring er at den gode utviklingen i Kristiansand kan stanse opp hvis det ikke kommer midler som kan hindre dyrere billetter og reduserte rutetilbud. Den bekymringen ser ikke Skogsholm ut til å dele. Det er satset omkring 35 millioner kroner på bussmetroen. Pengene er brukt til å bygge nye endestasjoner på Rona i Randesund og ved Trekanten i Vågsbygd. Det er også investert i nye holdeplasser og busstopp langs traseen, og elektronisk varslingssystem som forteller passasjerene når neste buss kommer. Mange var skeptiske til satsingen før metroen ble åpnet, men høsten har vist at passasjerene strømmer til bussen. Med en slik flying start burde statsråden ha sett sitt ansvar, og sørget for at metroen kommer over den kneiken den står overfor nå. I stedet toer hun sine hender, og avventer situasjonen. Det er ikke utenkelig at den store pågangen på bussen i høst har sammenheng med anleggsarbeidet på E 18. Folk lar privatbilen stå, og tar bussen for å unngå kø og irritasjon. Det er tydelig at folk også er fornøyd med tilbudet, men spørsmålet er hva de gjør når veiutbyggingen er ferdig og køene borte. Skal det lykkes å holde på passasjerene, er neppe prisoppgang og kutt i rutetilbudet den beste oppskriften. Det burde også samferdselsministeren innse. Vi har tidligere gitt uttrykk for at vi gjerne ser at privatbilismen i Kristiansand reduseres, og at flere tar bussen av miljøhensyn. Bussmetroen har en historisk sjanse til å lykkes i Kristiansand, og statsråden bør bidra til at det skjer.