På Sørlandet har vi allerede merket den skjeve fordelingen av NSBs statlige overføringer. Rutetilbudet mellom Kristiansand og Østlandet blir stadig dårligere, og det er varslet at også nattoget vil bli lagt ned fra nyttår. Norge er det eneste landet i Europa som ikke gir statlig driftsstøtte for å opprettholde tilbudet om nattog på fjerntogstrekningene. Summen av NSBs disposisjoner gir et svært kritikkverdig bilde. At hele statsstøtten til NSB går til de største byene står på ingen måte i forhold til de nasjonale transportplanene. Disse subsidiene er betalt av det norske folk over skatteseddelen, og må også komme distriktene til gode. Nå hevder NSB at de trenger ytterligere 300 millioner kroner for å opprettholdet dagens fjerntogtilbud. Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) har tidligere sagt at NSB må klare seg med dagens overføring på 1,4 milliarder, men åpner nå for å be Stortinget om ekstra bevilgninger for å redde dagens rutetilbud. I gårsdagens utgave av Dagsavisen innrømte statsråden at hun ikke har vært klar over at fjerntogene går med underskudd. Tradisjonelt har fjerntogene vært lønnsomme. Underskuddet på 300 millioner skyldes investeringer i togmateriell som NSB har skjøvet foran seg.Det er kritikkverdig av NSB dersom de ikke har synliggjort dette regnskapstekniske grepet i sine budsjetter, men samtidig må vi kunne forvente at landets samferdselsminister har gjort sine hjemmelekser før hun legger de økonomiske rammene for det statlige jernbaneselskapet. For Venstre, som fortsatt påberober seg et snev av grønn profil når det gjelder samferdselspolitikk, er Skogsholms manglende interesse for NSBs virkelighet direkte pinlig.Det koster langt mer å investere i jernbane enn i buss, og Stortinget må være villige til å betale den prisen det koster dersom Norge skal ha et nasjonalt jernbanenettverk i fremtiden. Det er fortsatt mer å hente på å effektivisere NSB, men besparelsene vil likevel være for småpenger å regne i forhold til de utgifter det statlige selskapet står foran i årene fremover.Jernbanen har tapt kampen om politisk oppmerksomhet i snart en generasjon. Samferdselsminister etter samferdselsminister har forsømt ansvaret for det nasjonale jernbanenettverket. Nå har Torild Skogsholm sjansen til å «rette oppatt alle feila frå i går», ved å starte arbeidet med å ruste NSB for fremtiden.Dersom det miljøvennlige og sikre alternativet skal overleve i konkurransen med stadig billigere buss og fly, må det et politisk løft til. Helst før siste tog har gått.