Trafikkdøden på E 18 gjennom Agder-fylkene har nå nådd et omfang som berettiger betegnelsen en nasjonal katastrofe. Når 16 mennesker omkommer under hurtigbåten «Sleipner» s forlis på en av hovedferdselsårene mellom Stavanger og Bergen, blir det karakterisert som en nasjonal katastrofe, og himmel og jord settes i bevegelse for å hindre at katastrofen skal gjenta seg. Når et fly sklir ut av rullebanen på Gardermoen, uten tap av menneskeliv, settes strakstiltakene inn.Hittil i år har 39 mennesker omkommet på veiene i Agder-fylkene. 16 av dem på E 18/E 39. Trafikkdøden på E 18 har dermed nådd et omfang som berettiger betegnelsen en nasjonal katastrofe. Intet mindre. Når det er dobbelt så stor risiko for å bli rammet av dødsulykke eller livsvarig invaliditet på E 18 i Aust-Agder som på E 18 gjennom Oslo og Akershus — og når risikoen for å bli involvert i en trafikkulykke er 20 ganger større - da sitter ikke samfunnet med hendene i fanget og venter på vidløftige transportplaner eller nye utredninger. Da handler man. Dokumentasjonen foreligger med alle sine grelle og tragiske dødstall.Og vi forlanger handling nå. Vi har hatt nok av samferdselspolitikere og -ministere bussende rundt for å ta elendigheten i øyesyn - uten at det har utløst den type strakstiltak som nasjonale katastrofer av dette omfang berettiger. Vår tålmodighet er slutt.Det er dette budskapet vi nå forventer at våre politikere tar med seg til Oslo når de nå i samlet flokk bør troppe opp på stortings- og regjeringskontorene og gjøre noe så usørlandsk som å slå i bordet og forlange handling - og bevilgninger - nå. Agderrådet har gjort et straksvedtak på sin måte. Allerede i går samlet rådet seg om å kjempe for å forlange en tredobling av veibevilgningene til stamveien gjennom Agder-fylkene for en opprustning av E 18 gjennom Aust-Agder. Det er vel og bra, men slike krav har vi fremmet før. Nå får også Agderrådet manne seg opp til å gjøre en mer aktiv bruk av den politiske makt det rår over.Dersom veibevilgningene allikevel koker bort i velvillig tåkeprat er det minste vi må forlange at Stortinget gjør et straksvedtak hvor de klarerer den utbyggings- og entreprenørmodellen som veisjef Ola Ellevset nylig lanserte, som innebærer at private entreprenørselskaper kan forskuttere veiutbyggingen. Det forutsetter at enkelte politiske partier stikker sin prinsipielle motstand mot denne form for «privatisering» under en stol. For holdt opp mot en nasjonal katastrofe på dødsveiene på Agder bør noen skjøre, politiske prinsipper fare dersom det kan bidra til å forebygge nye dødsulykker gjennom en raskere ferdigstillelse av en ny stamvei fra Lillesand til Kristiansand.Agderpolitikerne teller lite på nasjonens politiske kjøttvekt. Men dødstallene på dødsveien gjennom Agder-fylkene er av en karakter som må heves over politikkens hverdag. Dødsstatistikken trenger ikke noen talsmenn. De forteller om en nasjonal katastrofe.