Avgjørelsen i bystyret var en fjær i hatten for ildsjelene i Tunnelaksjonen. De viste at det er mulig å påvirke utfallet av viktige saker i lokalmiljøet. Og at politikerne lytter og lar seg bevege når engasjementet er sterkt og argumentasjonen overbevisende på grasrotplan.

Dermed skulle en tro at en av de heteste politiske sakene på mange år i Kristiansand var avgjort. Slik er det ikke. Veivesenet anket bystyrets vedtak inn for Miljøverndepartementet, og saken er ennå ikke ferdigbehandlet. Tidligere miljøvernminister Knut Arild Hareide (KrF) støttet tunnelprosjektet, og uttalte like før regjeringsskiftet i oktober i fjor at miljøvurderingene må veie tyngre enn økonomi i diskusjonen om tunnel eller bro.

Miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) i den nye rødgrønne regjeringen har overtatt saken. Hun kommer til Kristiansand i dag, men uten løfter om at det blir tunnel. Årsaken er uenighet internt i regjeringen om prosjektet. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har blandet seg inn, og vil ikke gi opp broalternativet, fordi det er 300 millioner kroner billigere enn tunnel.

Vi har tidligere skrevet på denne plass at det verste vil være om denne saken utvikler seg til et spørsmål om prestisje. Og med det at avgjørelsen trekker ut i tid. Det har nå skjedd. Veivesenet har åpenbart bestemt seg for å kjøre løpet til «the bitter end», og har oppnådd at prosjektet er blitt en konflikt mellom to departementer.

Det vil være et sjokk om den rødgrønne koalisjonen — med miljøpartiene SV og Sp i posisjon - vraker tunnelprosjektet. Et prosjekt bystyret har gått inn for, og store deler av befolkningen i byen vil ha. Demokratiet lokalt har seiret i denne saken, og byen kan få den løsningen som både trafikk- og miljømessig er den beste. Innbyggerne er dessuten villige til å være med å betale de ekstra kostnadene gjennom bompenger.

Aksepterer miljøpartiene SV og Sp en trafikkmaskin liggende oppe på bakken med forurensende støy, støv og eksos, er det liten grunn til å ha tillit til dem i miljøspørsmål lenger. Statsråd Helen Bjørnøy skal ta den endelige avgjørelsen, og vi forventer at hun lar miljøhensyn veie tyngst.