Med en vekst på drøyt 15 prosent i daglige unike brukere er det gledelig å konstatere at vi på fvn.no har lyktes i å tiltrekke oss mange nye lesere i 2011. Det er gjort mange grep for å gi dere et bedre tilbud, både teknisk og på innholdssiden, men grunnen til å bruke oss er og blir den samme: lokale nyheter.

Og takk for det! Vår plass i deres hverdag er nettopp at vi er landsdelens klart største leverandør av lokale nyheter. Det er vi veldig stolte av. Den rollen skal vi utvikle gjennom neste år og levere enda mer lokalt nyhetsstoff. Såpass ambisiøse er vi at vi tror du vil merke vesentlig forskjell i mengde og kvalitet gjennom en økt digitalisering av journalistikken vår.

superspeed-radar-tv.jpg

Introduksjonen av en egen økonomiseksjon i høst har fått meget god mottakelse og har plassert seg høyt oppe på besøksstatistikkene, men utenom de lokale nyhetene står fotballdekningen vår frem som en sikker vinner på besøksstatistikken.Levende bilder har også hatt bra utvikling og for noen uker siden passerte vi 2 millioner videovisninger i 2011. Vi har rigget mange direktesendinger i år, alt fra fotball til valgstoff, men igjen slår lokale nyheter alt. En av de kraftigste videobølgene i år sto en leser med iPhone for. Fremst på Superspeed var Erik Jo. Bendiksen og fanget øyeblikket da kjempebølge slo ut radaren.

På få timer passerte videoklippet 30.000 visninger.

Med så mange mobilkameraer blant dere der ute, blir tilgangen for videoer av hendelser og nyheter stadig bedre. Sammen med økt innsats fra egne folk, gjør leserbidragene at tilbudet på levende bilder kan bygges videre.

Trafikken har variasjon gjennom uken, med mandag som beste dag og lørdag som svakeste. Den tendensen er lik fjoråret. Det nye for oss nå er at mobiltrafikken i stor grad kompenserer trafikkfallet i helgene. I sum betyr det en eksplosiv økning i bruken av våre digitale medier og vi tror fremdeles vi er langt unna potensialet. For oss handler mest om at vi må bli bedre på innholdet vårt, presentasjonen og distribusjonen. Nettopp det finner vi svært motiverende.

Sosiale medier og digitale nyheter går hånd i hanske, det har vi sett lenge på fvn.no. Gjennom deres aktivitet med å dele innholdet fra nettavisen og vår egen aktivitet i sosiale medier, har dette blitt en viktig trafikkilde for oss. Facebook er topp tre trafikkdriver i 2011, og har enkelte uker vært nummer en. Startsiden.no og sol.no er ellers de viktigste driverne.

En vesentlig forskjell med trafikk fra Facebook, kontra annen trafikk, er at den har en vesentlig grad av lojalitet med seg. Det er slik at mange lesere som kommer fra Facebook, kommer ofte og leser mange lokale saker.

En ambisjon for Fædrelandsvennen og vår bruk av sosiale medier er at vi skal være enda mer åpne og tilgjengelige for våre lesere. Denne bloggen er dessuten et første steg i å invitere dere inn til å påvirke vår utvikling, si deres mening og få påvirke hva vi skal gjøre – før vi gjør det.