Etter at min partikollega i Kristiansand, Jørgen Kristiansen, dro i gang debatten rundt læringsmiljøet i skolen og behovet for klarere regler, har jeg fått noen henvendelser med spørsmål om hvordan vi tenker om dette i Mandal.

Ved skolene i Mandal gjøres det faktisk ganske mye nå for å bedre læringsmiljøet, og det kan se ut som at vi ligger et hestehode foran våre venner i Kristiansand. Grunnlaget for det som gjøres, er planen «Fra God til Bedre», en plan for oppvekst og utvikling med spesielt fokus på kvaliteten i barnehage og skole. På vegne av en samstemt arbeidsgruppe la jeg denne fram for bystyret i juni 2009. En viktig tråd gjennom planen er rektors rolle som leder av skolen og lærerens roller som leder i klassen. En viktig oppgave er å legge til rette for å utvikle et godt læringsmiljø preget av ro og orden. Derfor er det ikke noe nytt for oss i Mandal når sentrale politikere og andre forsøker å gjøre et nummer av at vi trenger lærere som: stiller krav, skaper gode relasjoner, tør og sette grenser og er konsekvente. Selvfølgelig gjør vi det!

Det er også et viktig anliggende i planen og gjennomføringen av «Fra God til Bedre» å bidra til at lærerne blir enda bedre kunnskapsformidlere og ledere. Og da spesielt med sikte på å utvikle gode læringsmiljøer preget av ro og orden.

Nå arbeider administrasjon og skoleledelse i Mandal målbevisst med å følge opp dette. Bystyret har vedtatt et felles ordensreglement for alle skolene i Mandal. Men det viktigste tiltaket i denne sammenhengen er innføringen av «Respekt», et program for alle lærere i mandalsskolene.

Programmet er utviklet av Senter for Adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, og har et spesielt fokus på mobbing, konsentrasjon og disiplin. Lærerne skal kurses i seks dager. Det viktigste arbeidet foregår imidlertid på hver skole mellom kursene. Da skal det arbeides på systemnivå med å utarbeide felles standarder for hvordan skolen og lærerne skal møte elevene i forhold til de ulike fokusområdene. Lærerne kurses av Erling Roland fra Senteret for Atferdsforskning. Koordinering, oppfølging og veiledning på skolene ledes av Anette Stray ved Pedagogiske Senter. Selv fikk jeg følge noe av kurset i forbindelse med åpningen av prosjektet 26. april i år. Jeg er overbevist om at dette vil bidra til vesentlige forbedringer av arbeidsmiljøet for elever og lærere i skolen.

Lærerne er mer enn kunnskapsformidlere. De skal også bygge mennesker og sørge for at barn og unge: får en god og trygg plattform for videre læring, utvikling og vekst; at de utrustes for å kunne forstå og takle livets mange utfordringer, samt at de vokser seg sterke nok til å tåle uvær og de utfordringene livet byr på.

Elever som til tider kan være vanskelige skal møte en ledelse som er forutsigbar og preget av omsorg og fasthet. Vi har en ledelse som tar hele mennesket på alvor, som ser mulighetene i elevene, og som sørger for at de får utfolde seg i skapertrang og livsglede.

I forbindelse med høringen av «Fra God til Bedre» ga Utdanningsdirektøren i Vest-Agder, Gunnar Skaar, svært positive tilbakemeldinger på planen og understreket bl.a. at: «relevant forskning om skole og skolekvalitet, konkluderer med læreren som kvalitetsforutsetning nr. 1 i skolen».

Skaar nevner tre områder ved læreren som særlig fremheves:

«Lærerens evne til å omgås elever (motivere, kommunisere, lage miljø etc.), lærerens klasseledelse (evne og vilje til å være konsekvent i håndtering og praktisering av regler og normer) – og lærerens faglige og didaktiske kompetanse.» (s. 39)

Dette preger i stor grad den videre oppfølgingen av «Fra God til Bedre».

Med lærerens sentrale og avgjørende rolle er det svært viktig at vi har de lærerressursene vi trenger. Derfor foreslo KrF, med støttet av Frp, en ekstra bevilgning på 1 million kroner til økt lærerressurs fra skoleårets start og ut året, og med en helårseffekt på 2 millioner kroner i 2012. Bare Høyre stemte mot å øke bevilgningen til skolen.

KrF vil fortsette arbeidet for økte ressurser til skolene. I skolen legges viktige forutsetninger for utvikling og vekst, og de lærene som skal forvalte og foredle våre barn og unge må få bedre rammevilkår for sin virksomhet. For det er først og fremst de menneskelige ressursene som gjør Norge til et rikt land. I dag bruker vi lite per elev, og det er ingen tvil om at skolene må få en forholdsvis større økning enn andre sektorer i årene fremover.

Læreryrket er spennende, utfordrende og omfattende. De barna som lærerne skal forvalte og foredle er både verdifulle og skjøre. Derfor er omsorg, varme og nærhet også svært viktig for å utvikle en god skole både for elever og ansatte. Sammen med tydelige og forutsigbare lærere skaper det trygghet og trivsel i skolen. Det er det beste utgangspunktet for god læring.