SiriNettverk 3 (1).jpg

Ineffektive planleggingsprosesser, manglende forutsigbarhet når det gjelder finansiering og stadige lokale interessekonflikter har bidratt til at norsk veibygging har stått i stampe. Derfor er det på høy tid at det tas grep. Det har regjeringen gjort med etableringen av det statlige veiselskapet.Sørlandet har kommet svært godt ut av denne prosessen. Landsdelen er prioritert og satset på. Vi har i lyktes med å få gjennomslag for at både E 18 og E 39 gjennom begge Agder-fylkene innen overskuelig fremtid skal være utbygd som firefelts motorvei, dimensjonert for 110 km/t.

Mange skal ha æren

Det er mange som skal ha æren for dette. Først og fremst er det grunn til å gi regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ros for at de våger å tenke nytt på et samfunnsområde som virkelig har behov for reform. Det er spesielt gledelig at Sørlandet er en vinnerregion i denne sammenhengen. Det skyldes nok i stor grad at vi har fått anerkjennelse for det vekstpotensialet som finnes i vår region, og de mulighetene som forløses med bedre vei. Dette har vært mulig fordi det har vært bred enighet i hele landsdelen om prioriteringene. Likevel er det særlig grunn til å fremheve det gode arbeidet som samferdselsministerens egne partifeller i regionen har gjort, med Åse Michaelsen som leder av Sørlandsbenken i fremste rekke. Hun har hatt god drahjelp av de fleste av sine stortingskolleger fra landsdelen, og

det er også veldig gledelig at dette er en av de sakene der regjeringen har involvert samarbeidspartiene Venstre og KrF i arbeidet. Det faktum at stortingsflertallet stiller seg bak regjeringens forslag, gir forutsigbarhet og gjennomføringskraft.

Hovedadministrasjonen til Sørlandet

Det er fortsatt ikke avgjort hvor det nye statlige veiselskapet skal få sitt hovedsete, men med det mest naturlige vil være at administrasjonen legges til Sørlandet. Det er i vår landsdel selskapet har sin største satsing, og det må derfor uansett ha en rekke medarbeidere i regionen. Det mest naturlige konsekvensen er derfor å legge hovedadministrasjonen i vår region, og det bør være neste felles mål som vi må arbeide for å få gjennomslag for.

Landsdelen er prioritert og satset på. Vi har i lyktes med å få gjennomslag for at både E 18 og E 39 gjennom begge Agder-fylkene innen overskuelig fremtid skal være utbygd som firefelts motorvei, dimensjonert for 110 km/t

Vi har grunn til å forvente raskere og mer effektiv veibygging i vår region nå. Alt i alt er det snakk om 315 km med ny motorvei som skal bygges og selv om man bygger like raskt som man gjorde mellom Grimstad og Kristiansand (1 km ny vei i måneden), så vil det ta en god del år før hele strekningen er ferdig utbygd — selv om man bygger flere av prosjektene parallelt.

Plan- og bygningsloven

Regjeringen har i denne omgang ikke lagt opp til å gjøre endringer i plan- og bygningsloven som kunne gitt rom for å bruke statlig reguleringsplan for å sikre raskest mulig fremføring. Det stiller store krav til

Sørlandet står foran et historisk samferdselsløft.

våre lokale folkevalgte, først og fremst dem som står på valglistene foran høstens kommunevalg. Nye veier er store og krevende byggeprosjekter. Det ligger i sakens natur at nye veier også representerer naturinngrep, og man vil mange steder måtte håndtere interessekonflikter fordi en ny vei vil kunne oppleves som en trussel mot ulike lokale hensyn. En ny vei må legges et sted, og det innebærer jo at areal som kunne vært brukt til andre formål blir båndlagt. All erfaring forteller oss at dette kan skape lokale konflikter som hindrer en rasjonell og fornuftig fremdrift i planleggingsprosessene.

Det aller verste er de prosessene som utløser endeløse omkamper, fordi nye interessegrupper kommer på banen for å kjempe for akkurat sin hjertesak - etter at planene er vedtatt. I Arendal forsøker nå en aksjonsgruppe å mobilisere til omkamp om deler av E 18-prosjektet fordi de mener viktige naturinteresser er truet. Dette skjer til tross for at alle reguleringsplaner er endelig vedtatt, og prosjektet med å bygge nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal er i realiteten igangsatt. Dersom slike interesser mot formodning skulle få gjennomslag, så vil det sette hele fremdriften i veiprosjektet mange år tilbake. Og enda verre: regionens troverdighet vil stå på spill, dersom man ikke har kraft til å gjennomføre vedtatte planer.

Historisk løft

Sørlandet står foran et historisk samferdselsløft. Regjeringens prioritering av landsdelen har skapt helt nye muligheter. Derfor må nå våre egne politikere være sitt ansvar bevisst og sørge for gode, effektive planprosesser på kommunalt nivå. Kommunene må være samkjørte og sørge for at prosessene løper parallelt, slik at ikke lokale småkrangler ødelegger for videreutviklingen av en hel region. I denne sammenhengen kan det være relevant å minne om Gro Harlem Brundtlands gamle påpekning om at «alt henger sammen med alt». Vi har stått sammen som region i kravet om et samferdselsløft. Nå må vi stå sammen som region også om å bygge veiene. Sørlandet må rett og slett vise vei. Sammen.