Det er krav til høy kvalitet i alle ledd, men det er menneskelig å feile. Offentligheten tester i perioder verkstedenes kvalitet ved å «plante» tekniske feil på servicearbeid. Man etterprøver teknikerne og verkstedenes utførte arbeid og sammenligner dem opp mot hverandre. Man blir rangert og resultatet vises i dagspressen.

Kvalitet i alt arbeid som utføres

Det som gjelder for de fleste i bransjen er ønsket om å tilstrebe kvalitet i alt arbeid som utføres. Ideelt sett tilhører man en merkeforhandler, et historisk foretak, med fast ansatte som fremstår gjenkjennelig i all sin handling. Et firmanavn som representerer, der kvalitet, kundevennlighet og åpenhet betyr et være eller ikke være.

Hva med bygningsbransjen til eksempel? Man hører om fortvilte huseiere grunnet slurv og dårlig utført arbeid. 0ppståtte feil under produksjonen som kunden holdes uvitende om, eller en selger som unnlater å orientere om forhold som kjøper rettmessig burde få kjennskap til. Som kunde blir man dradd inn i en kjøpsprosess uten mulighet til å få bekreftet kvaliteten i sluttproduktet. Man har også å gjøre med en bransje hvor i noen tilfeller ansvarsforholdet lett blir pulverisert og fremstår lite oversiktlig. En hovedentreprenør og et utall underleverandører «jager» profitten. Mesterbrevet er ikke så viktig?

Hva med detaljkontroller, etterkontroller og offentlig testing i denne bransjen?

Trygghet og oversiktlighet

I trafikken møter jeg mengder av uniformerte biler hvis logo representerer bygningsbransjen. Hvilke av disse representerer kvalitet og langsiktighet? Man må ha lov til å stille spørsmålet når to-tre bokstaver danner firmanavnet.

Som kunde søker man trygghet og oversiktlighet. Det føles ikke trygt med firmanavn bestående av dagens populærvariant med to-tre bokstaver, som AF — AJ - AT - BT - BRG - BST - CH - ES - SG - SR til eksempler, ofte tilført «Bygg» etter siste bokstaven. Foretak som gjerne av en hovedansvarlig utbygger blir engasjert til lavest mulig avtalt pris.

Krav til ordentlighet og kvalitet i alle ledd bør starte med fullt navn og tittel i firmanavnet, om man tilstreber å bygge fremtidig merkevare.