Motstanderne i og rundt Kværner måtte gi tapt etter en prosess som inneholdt det meste; juridiske triks, utmattelseskrig, en styrtrik russer på høyprofilert gjesteopptreden, mediesirkus, regnskapsmessige sjokkopplevelser, Kjell Almskogs fall fra tinde til avgrunn, forbrenning av børsverdier i milliardklassen. Og som så ofte ellers, fremstår kampens dominerende farger som nyanser i grått, ikke klart sort/hvitt.Vi har ved tidligere anledninger tatt til orde for den fusjonen som nå er gjennomført. Det har vi gjort med tanke på den regionen vi er en del av. Både Aker Maritime selv og bransjekjennere har nemlig pekt på fordelene som ligger i å slå sammen Aker Maritimes produktmiljø på Sørlandet med markedsapparatet til Kværner. Det er blitt presisert at her er ingen overlapp, kun gevinster å hente.Nå er det opp til det nye Aker Kværner å bevise at oppfatningen har vært riktig. Markedet ligger der og synes å være oppegående for tiden. Kværners distribusjonsapparat er intakt. Aker Kværners kompetansemiljøer på Sørlandet, med Pusnes i Arendal og Maritime Hydraulics i Kristiansand som viktigste enheter, har produktspektre som ligger i internasjonal, teknologisk front. Utfordringen, ikke minst for Maritime Hydraulics, blir å lykkes enda bedre på de store og voksende markedene utenom Nordsjøen. Nå burde det ligge bedre til rette for suksess enn noensinne.For kristiansandsregionen kan betydningen av boreutstyrsmiljøet ved Korsvikfjorden knapt overvurderes. Nesten tusen høykvalifiserte mennesker tjener til sitt daglige brød hos Maritime Hydraulics og Hydralift direkte, i tillegg kommer omfattende ringvirkninger. Vi håper det er riktig som MH-ledelsen kunne berette om i vår avis tidligere denne uken: Den ulykksalige RamRig-fadesen fra 1998, da selskapet tok seg vann over hodet, fikk sin markedsmessige anseelse kraftig skadet og tapte beløp i hundremillionerklassen, er omsider i ferd med å bli historie. Vi anser at det endelige beviset foreligger dersom det går som MH-ledelsen våger å forespeile: Snarlig kontrakt med den Singapore-baserte kristiansanderen Harald Frigstad på en dobbel borerigg av typen RamRig. Skjer det, har Maritime Hydraulics igjen vist seg som en fullverdig motstander til sin nærmeste nabo og hardeste konkurrent, Bjarne Skeie-kontrollerte Hydralift.«Drilling Bay» blir Korsvikfjorden omtalt som i Houston, Texas. Det er bare der utenom Houston at det fremstilles oljeboreutstyr av en kvalitet som de store internasjonale operatørene finner interessant.Vi slutter aldri å glede oss over dette miljøet, og vi slutter aldri å tenke at konkurranse virker skjerpende.