Dagens årsabonnement koster 1500 kroner. Dette forsvinner fra høsten 2007 om veivesenets forslag blir vedtatt. Maksimal rabatt blir 50 prosent, slik at billigste passering ender på 12,50 kroner. For en bilist som kjører gjennom bommen én gang daglig blir utgiftene omkring 4500 kroner i året med det rimeligste alternativet.

Innføres de nye satsene, får Kristiansand landets dyreste bompengeordning. Veivesenet og politikere argumenterer med at høye bomavgifter er eneste mulighet for å finansiere videre utbygging av veinettet i og rundt Kristiansand. Fylkesordfører Thore Westermoen (KrF) i Vest-Agder sa i et intervju i vår avis lørdag at han heller vil ha høyere bomavgifter enn mindre vei.

Vi bor i verdens rikeste land, og staten har over 1000 milliarder kroner syltet ned i oljefondet. Vår landsdel har gjennom tiår tapt kampen om veimidlene i forhold til andre regioner, og er blitt hengende etter. Når noe av det forsømte nå skal tas inn igjen, veltes en stor del av regningen over på bilistene.

For mange vil de nye bomsatsene gjøre grove innhogg i familieøkonomien. Særlig barnefamilier rammes hardt. Bare kjøring til fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveldstid vil innebære tusener av kroner i økte utgifter. Samtidig er økningen svært usosial, for alle rammes likt, uansett inntekt. De ekstra kostnadene kommer på toppen av vei— og bilavgifter som fra før er i verdenstoppen.

Vi har forståelse for at bilistene må bidra til finansiering av nye veier, men smertegrensen er nådd for lengst. En annen sak er at den norske ordningen med å betale inn bompenger for veier som ennå ikke er bygd, kan være i strid med EØS-reglene. Norge kan bli tvunget til å endre nåværende praksis.

Overvåkningsorganet ESA ba tidligere i høst norske myndigheter svare på om det er juridisk dekning for innkreving av bompenger for veiprosjekter som ikke er påbegynt eller ferdigstilt. Hva utfallet av denne saken blir, vet vi ikke. Det vi vet er at politikerne i Kristiansand og nabokommunene i løpet av våren 2005 skal ta stilling til de nye satsene. De bør allerede nå si fra om at en så formidabel økning ikke kommer på tale.