Moderniseringsdepartementet har omgjort Konkurransetilsynets vedtak fra i sommer om at de globale fusjonskameratene National Oilwell og Varco måtte selge ut boreteknologivirksomheten som ligger i det tidligere Hydralift.

Som mange vil huske, ble Hydralift innlemmet i National Oilwell sent i 2002. Nå mente Konkurransetilsynet at konkurransen i boreteknologimarkedet i Nordsjøen ville lide på uakseptabelt vis under fusjonen mellom de to gigantene.

Så har altså ankeinstansen Moderniseringsdepartementet funnet ut det enhver sørlending med fnugg av kjennskap til materien har visst i en årrekke: Markedet er ikke begrenset til Nordsjøen. Det er globalt. Og er det noen som har lyktes i den verdensomspennende konkurransen om å levere de beste produktene til akseptable priser, så er det nettopp eks-Hydralift. Karakteristisk nok hadde ingen av de 15 kundene og sju konkurrentene som departementet spurte, noen uro for konkurransesituasjonen grunnet fusjonen mellom National Oilwell og Varco.

Den nå avvergede katastrofen ville først ha gitt seg utslag i masseoppsigelser på Dvergsnes og i Søgne, hvor National Oilwell Varco Norway for øyeblikket har 490 ansatte. Selskapets ordrebok på ufattelige 5,5 milliarder kroner ville i hovedsak ha blitt trukket over til Houston. I neste omgang ville restene av Hydralift-miljøet ha forvitret og den sunne, innovasjonsfremmende og internasjonalt orienterte konkurransen med Aker Kværner MH — nærmeste nabo på Dvergsnes - ville dødd hen. Paradoksalt nok på grunn av et vedtak i Konkurransetilsynet.

Konkurransemyndighetene i oljeland som USA, Canada, Mexico, Brasil og Russland så dette umiddelbart. Vi mener å ha et visst kjennskap til forholdene i Nord-Amerika, og tviler på at myndighetene der lar seg dupere av noen fusjonsivrige direktører - jevnfør Falconbridge Nikkelverk, som antakelig må selges grunnet en nordamerikansk fusjon.

Det norske Konkurransetilsynet mente imidlertid annerledes. Dermed har det satt en av vår landsdels viktigste bedrifter i fare, forårsaket betydelige kostnader i form av tidsbruk og advokatregninger, pluss skapt engstelse blant mange hundre ansatte og deres familier.

Fornyingsminister Heidi Grande Røys sier at det er bra for demokratiet at ankemuligheten er reell. Det har hun selvsagt rett i. Men vi skulle også gjerne se at Konkurransetilsynet ikke gjorde slike åpenbare og grove feilvurderinger.