Strengt tatt inneholdt nok nyheten et element av spekulasjon fra rikskanalens side, ettersom Lidl konsekvent ikke vil si noe som helst om sine planer. For øvrig en mediestrategi som vanligvis ikke er å anbefale, men som har vært forbausende vellykket i dette tilfellet; Lidl har fått spalteplass og etermedietid i bøtter og spann. Navnet er snart like kjent som Freia Melkesjokolade. Ingen over, ingen ved siden.Vi ønsker Lidl velkommen til Sørlandet og Norge, og legger til grunn det samme som ledelsen har bekreftet i en av sine sjeldne meddelelser: At virksomheten vil skje innenfor rammene av norsk arbeidslovgivning og lovgivning for øvrig. Selskapet vil jo få anledning til å demonstrere denne korrekte holdningen ved sentrallageret som snart skal bygges i Grimstad. Der blir det visst 250 arbeidsplasser.Hovedgrunnen til at vi ser fram til å få Lidl på plass, er hensynet til konkurransen og forbrukerne. Allerede ser vi tilløp til at prisene er på vei nedover i de eksisterende dagligvareforretningene. Faktisk virker det som om Lidls ventede inntog får vesentlig større effekt på husholdningsbudsjettene enn momsreduksjonen på matvarer for en tid tilbake. Den synes å ha gått rett i lommene på Hagen, Reitan og hva de nå heter alle sammen.Og der er vi ved sakens kjerne. De fire store grupperingene som dominerer — for ikke å si kontrollerer - norsk dagligvarehandel, har godt av å bli ristet litt i igjen. Etter at markeds- og strukturturbulensen fra 1980-årene avtok i tiåret som fulgte, synes de fire nasjonale kjempene å ha blitt direkte dorske i bevegelsene etter tusenårsskiftet. Lite nytt har skjedd de siste årene, bortsett fra at bransjens overkapasitet er ytterligere øket og en del kjeder har blitt enda fjongere i profilen. Til gjengjeld har de fått høyere priser. Samtidig skal det, i rettferdighetens navn, sies at vareutvalget aldri har vært så bredt som nå, og at kjedene skal ha honnør for å ha bidratt til stadig mer varierte, norske matvaner.Vi tror at Lidl vil presse prisnivået markert lengre ned enn de tilløpene vi har sett fra konkurrentene så langt. Særlig gjelder det på varer som giganten kan ta med seg tollfritt fra Tyskland og andre store markeder, men også på tradisjonelle varer som de fra meierisektoren. De må Lidl kjøpe i Norge, men skal nok vite å presse leverandørenes marginer. Det igjen vil over tid medføre økt effektivitet. Garantert.Med andre ord ligger det an til omstilling. Baksiden av medaljen er at slikt alltid smerter mens det står på. Vi vil antagelig se stengning av en del butikker, oppsigelser og en begynnende prisdifferensiering; at Pizza Grandiosa blir dyrere i Eiken enn i Kristiansand. I sum tror vi allikevel at alt dette er positivt.