Til hverdags resten av året er ikke flytilbudet bedre enn det må være, men også da med for få flyavganger, spesielt på kveldstid, hvor det ikke er mulig å komme seg fra Kristiansand til Oslo.

I sommer opplever vi på ny en radikal reduksjon i antall flyavganger, slik vi har gjort i foregående år. Hver sommer legges tidlige flyavganger fra Oslo midlertidig ned. I tidlige somre har også stavangerruten pleid å bli lagt ned, mens den i år er blitt opprettholdt ved hjelp av et mindre fly fra Widerøe. Den ruten er spesielt viktig for offshorebedriftene på Sørlandet.

Særlig næringslivet i landsdelen er flyavhengig, og er svært sårbart for dårlige flyforbindelser. Flere bedrifter melder at de må legge sine møter til flyplasser i andre større byer på grunn av dårlig flyforbindelse. Opprettholdelsen av stavangerruten viser at det er mulig for flyselskapene å endre flymønstrene sine på bakgrunn av økte markedsbehov.

Det samme argumentet bør gjelde for morgenflyene fra Oslo. Flyselskapenes vurderinger tar trolig ikke høyde før at trafikken på Kjevik hittil i år har økt med 18 prosent i forhold til samme periode i fjor, samt at sørlendingenes feriemønster er blitt endret og ikke er like konsentrert til juli som det var for noen år tilbake. Dette skulle tilsi at det er marked for å opprettholde bedre frekvens på flytrafikken enn den selskapene la opp til da de planla sommerens flyruter for et halvt år siden.

For årets sommer er nok mulighetene fløyet for å snekre et bedre flytilbud. Men for sommeren 2012 bør en kunne forvente at både SAS og Norwegian legger seg i selen for å gi landsdelen morgenforbindelse fra Oslo, om enn med mindre flytyper enn de bruker ellers i året.

Dette vil også være i selskapenes egen interesse. For hvis stadig flere sørlendinger og tilreisende venner seg til det dårlige flytilbudet og bruker alternativ transport, kan dette reisemønsteret sementeres og føre til en nedadgående spiral for flytrafikken.