Godt og vel 75 reisemål i flere verdensdeler er besøkt, med en totalkostnad på i overkant av 15 millioner kroner.

Kommunen skal ha ros for å ha bidratt til å gjøre det mulig for oss å vise hvordan dens ansatte har reist. Andre kommuner har opplyst at de ikke har mulighet til – eller interesse av – å bidra til slike oversikter. Vi tror det er viktig å gi folk flest innsyn i hvordan offentlige midler forvaltes. Samtidig har også flere kommunale ledere fått gi til kjenne sine vurderinger omkring reisevirksomheten.

Fra vår side skal vi ikke ha noen sterk oppfatning av hvorvidt reisene kan forsvare pengebruken i det enkelte tilfellet. Virkeligheten er ikke svart-hvit, heller ikke på dette området. Blant over 200 reiser i løpet av to-tre år vil det ganske sikkert være mange som har gitt høyt faglig utbytte, og andre som har hatt karakter av sosiale arrangementer. Som reportasjeserien viser, varierer da også begrunnelsene for reisene.

Poenget er at det påhviler den enkelte kommunale beslutningstaker et stort ansvar når hun eller han forvalter offentlige penger. Enhver reise må ha et klart definert formål og kunne forsvares i ettertid. Organisasjonens samlede virksomhet bør ha en klar nytteeffekt av slike reiser.

Vi håper dokumentasjonen av den omfattende reisevirksomheten skaper refleksjoner. Både hos kommunens ledelse, dens ansatte og hos brukere av ulike kommunale tjenester. Som all annen kommunal virksomhet må også kommunens egen reisevirksomhet tåle å bli gjenstand for debatt i det offentlige rom. Noe som forhåpentligvis i neste omgang vil føre til enda bedre utnyttelse av offentlige midler.